هنرهای صناعی اسلامی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۶

عنوان فارسی سیر تحول در طراحی و ساخت صندوق قبرهای چوبی قرن ۹ هجری قمری مرعشیان مازندران
چکیده فارسی مقاله حکومت محلی مرعشیان (مرعشیه) که شیعه‌مذهب بودند از سال 760 الی 906 هجری قمری در خطه تبرستان (مازندران کنونی) حکمرانی کردند. در این دوره ساخت بقاع آرامگاهی سادات، امامزادگان و بزرگان مرعشی رونق می­گیرد که اغلب آن‌ها دارای مصنوعات چوبی نظیر صندوق قبر چوبی به­جای ضریح­های فلزی امروزی بوده­اند. در حال حاضر تعداد کثیری از این آثار به دلایل مختلفی از بین رفته و یا مورد سرقت قرارگرفته است، که ضرورت پرداختن به آن‌ها را دوچندان می­نمایاند. این صندوق­ها اغلب دارای تزئینات به همراه کتیبه هستند. به نظر نحوه تزیین و نقوش به کار گرفته‌شده بر روی آن‌ها به‌تناوب متفاوت از یکدیگر هستند. بر این مبنا پرسش اصلی تحقیق بدین گونه قابل‌طرح است که، چه سیر تحولی درزمینه تزئینات، ساخت و کتیبه­نگاری بر روی صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری در مازندران مشاهده می­شود؟ در این راستا هدف اصلی، بررسی روند تغییر و تحولات در ساخت صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری مازندران با تکیه‌بر مؤلفه‌هایی نظیر: تکنیک­های تزیین، نوع قاب‌بندی، ترکیب­بندی­ها، نقوش و کتیبه­ها است. بر مبنای دسترسی و تاریخ­دار بودن صندوق قبر، تعداد 15 نمونه از شهرهای مختلف استان به­عنوان جامعه آماری تحقیق، مدنظر است. نتیجتاً، به نظر می­رسد رواج مذهب تشیع توسط مرعشیان و پاسداشت آن‌ها از چهره­های مذهبی و سیاسی در قالب ساخت برج مقبره را می­توان از اصلی­ترین دلایل تعدد صندوق قبرهای چوبی باشد. مجموعاً در تمامی موارد بررسی‌شده از قبیل: ابعاد و فرم کلی، قاب­بندی­ها، ترکیب و نوع ترسیم نقوش گیاهی و هندسی، ساختار کتیبه­ها همچنین مواردی تکنیکالی همچون روسازی، بافت زمینه و نقاشی روی چوب، شاهد یک سیر رو به رشد و صعودی هستیم به‌نوعی که در نمونه­های متأخر آثار در تمامی موارد نجاران به بلوغ و کمال قابل‌توجهی در ساخت و تزئین صندوق قبور چوبی دست یافتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صندوق قبر چوبی، مرعشیان، کنده‌کاری چوب، کتیبه‌های چوبی.

عنوان انگلیسی The evolution of design and construction Wooden Grave Box 9th century AH Marashian of Mazandaran
چکیده انگلیسی مقاله The Marashian government (Marashieh) had a Shia religion, they ruled from 760 to 906 AH in the Tabaristan region (now it is Mazandaran). During this period, the construction of mausoleums, shrines and elders of the Marashi government flourished. Unlike modern metal tombs most of them have wooden artifacts same as are in cenotaph mausoleum. These cenotaph mausoleums often have decorations with inscriptions. Fortunately, a number of them have been preserved due to the beliefs of Mazandaran region inhabitants, in accordance with the Shia religion. There is a need to say, that the Shiite religious rules of visiting tombs have caused the wooden artifacts preservation inside these buildings. Of course, another reason for the multiplicity of wooden cenotaph mausoleum is the abundance of wood as a raw material. Cenotaph mausoleums are often decorated with techniques such as gherh chini, wood carving with geometric and plant motifs, as well as inscriptions on them, the name of the builder, the date of construction and the financial patron. It seems that the use of these decorations on the Cenotaph mausoleum has been different, so that there are no similar technical and decorative examples. It seems that artists have imitated or imitated each other over the years by seeing each other's work, and in some of them, by adding individual creativity, has led to the emergence of new forms and decorative elements. Currently, many of these works have been destroyed or stolen for various reasons, which further highlights the need to address them. Based on this, the main question of the research can be posed in such a way that the 9th century AH wooden Cenotaph mausoleum in Mazandaran have undergone a transformation in the field of decorations and inscriptions. In this regard, the main goal is to study the process of change and developments in the construction of the 9th century AH wooden tomb in Mazandaran by relying on components such as: decorating techniques, framing type, composition, motifs and inscriptions. Based on the accessibility and historicity of the grave fund, 15 samples from different cities of the province are considered as the statistical population of the research. After explaining how the Marashian government emerged and describing the mausoleum construction motifs, and consequently the fund of wooden cenotaph mausoleum, each of the specimens is examined and all their characteristics are mentioned at the end of the table. As a result, it seems that the spread of the Shiite religion by the Marashians and the protection of religious and political figures in the form of the construction of the mausoleum tower can be one of the main reasons for the multiplicity of wooden cenotaph mausoleums. Collectively, in all cases studied, such as: general dimensions and form, framing, composition and type of drawing of plant and geometric patterns, structure of inscriptions, as well as technical items such as the shape of the engraving procedure, background texture and painting on wood we suppose that in the later examples of the works, in all cases, the carpenters achieved considerable maturity and perfection in the construction and decoration of the wooden Cenotaph mausoleum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keyword, Wooden Grave Box, Marashian, Wood Carving, Wooden Inscriptions.

نویسندگان مقاله محمد مدهوشیان نژاد | mohamad madhoushian
student of Islamic Arts, Faculty of Islamic Arts, Islamic Art University of Tabriz
دانشگاه هنر اسلامی تبریز

شهریار شکرپور | shahriyar shokrpor
Tabriz Islamic Art University.
دانشگاه هنر اسلامی تبریز

رضا افهمی | reza afhami
Tarbiat Modarres University
دانشگاه تربیت مدرس

جواد نیستانی | javad neyestani
Faculty of Humanities
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-24-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات