هنرهای صناعی اسلامی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی تحلیل نقوش خامک دوزی هرات از دیدگاه هندسه ی فرکتال
چکیده فارسی مقاله نقش و نقوش هندسی ترکیبی از ذهن معنوی و عرفانی انسانی است که هستی را زیبا می‌بیند و بینشش یک تمدن تاریخی را نقاشی می‌کند. نقوش هندسی بیان از داشته‌های ریتمیک و متعادل بشر است، زمانی که بشر می‌خواهد فراتر از حال تصور کند و جهان مملو از عشق را همسان بیافریند؛ تنها نقش‌ها که بن‌مایه‌های آثار هنری‌اند می‌توانند برای اثر هنری ابهت و والایی بخشد. در این مقاله تلاش شده تا در راستای خامک دوزی های هراتی با رویکرد هندسه فرکتال، مباحثی کنار هم چیده شده و تحلیل گردد تا باشد تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مشخص شود.  خامک¬دوزی نوعیتی از نقوش هندسی است که مزین کننده¬ی لباس‌های مردانه و زنانه¬ی مردمان افغانستان به‌ویژه هرات است و هندسه¬ی فرکتال یا برخال؛ اشکال هندسی نا اقلیدسی نامتعارف که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها خود متشابهی آن‌هاست. پرسش عمده ِکه در این مقاله ذکر گردیده است عبارت از: چه رابطه‌ای میان نقوش خامک-دوزی های هرات و نقوش هندسه ی فرکتال وجود دارد؟ روش پژوهش در این مقاله تحلیلی و تطبیقی است و با استناد بر رویکرد هندسه فرکتالی برای جمع نمودن داده¬ها تلاش صورت گرفته است. جمع‌آوری مطالب در این نوشتار میدانی(مصاحبوی) و کتابخانه¬ای بوده است. بعد از به دست آوردن نتایج به‌دست‌آمده روشن شد؛ نقوش خامک دوزی هرات دارای شباهت ها و افتراقاتی با نقوش هندسه ی فرکتال می باشند لکن شباهت¬های آن به‌مراتب بیشتر از تفاوت¬های آن است، در کل می‌توان بیان نمود که این نقوش با داشتن ویژگی¬های همچون: تشکیل از راه تکرار، خود متشابهی، خاصیت بزرگ¬نمایی تا بی¬نهایت؛ جزء از اشکال هندسه -ی فرکتال محسوب می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، نقوش هندسی، خامک دوزی، فرکتال، لباس، هرات

عنوان انگلیسی Analysis of Herat embroidery patterns from the perspective of fractal geometry
چکیده انگلیسی مقاله Geometric shapes and motifs are a combination of the human spiritual mind which sees the existence of beautiful and paints a historical civilization through this vision. The geometric motifs are an expression of the rhythmic and balanced human beings possessions when the human being wants to imagine beyond the present and create a world full of love. The patterns/shapes are the basis of artworks and give a great prominence to it. In this paper, it is struggled to combine and analyze discussions and statements along the fractal geometry approach of Herat embroidery in order to determine the impact and effectiveness. The researcher intends to give a brief information about embroidery for a comprehensive understanding, and then to analyze the embroidery patterns of Herat and study them from the perspective of fractal geometry. Although this traditional art is a part of the tangible culture of Afghanistan, the use of the geometric structure in these embroideries shows the originality of art and culture of ancient Herat. Therefore, the study and analysis of this feminine and primitive art can be a useful step in the direction of the ancient Herat art and culture studies. Embroidery is one of the ancient methods to decorate the surface of fabric or clothing and is one of the traditional arts of Afghanistan, which has a great reputation and ancient history that has special interests in all countries. In Herat embroidery we can see a type of geometric motifs which adorns the male and female clothing in Afghanistan especially in Herat. Undoubtedly, the essence of each of these products shows the skill, taste, initiative and creativity of Afghan women. The majority of these women live in remote villages and hamlets and are engaged in this craft with a special interest in the fractal geometry Unusual geometric shapes that are most important feature of them are self-similarity and repetitive formation. These features can also be seen in the designs of these embroidery in Herat. The main questions raised in this paper are: What is the relationship between the Herat embroidery and the fractal geometry patterns? What are the similarities and differences between fractal shapes and embroidery patterns in Herat? The research in this paper is based on descriptive - analytical - and adaptive methods. The library method, field observations and interviews with embroiders in Herat were used to generate and gather the relevant information. The most important part of this article, which is the embroidered patterns of Herat, was in the form of an interview and to get the basic knowledge that has been taken from local customs and traditions, travel has been made to distant cities. After collecting the data, the results showed that the embroidered patterns of Herat have similarities and differences with the fractal geometry patterns and motifs. However, their similarities are far greater than their differences. In general it can be stated that these patterns by having the features like repeated formation, self-similarity and zooming to infinity are being counted as part of the fractal geometric patterns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Geometric motifs, Embroidery, Fractal, cloth, Herat

نویسندگان مقاله آزیتا ابراهیمی | azita Ibrahimi


منصور حسامی | Mansour Hessami
Alzahra University
دانشگاه الزهرا


نشانی اینترنتی http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-242-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات