|
هنرهای صناعی اسلامی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
سیر تکوین قاببندی و فضابندی در آثار تذهیب تاجالدین محمدحیدر شیرازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تذهیب یا زراندودکاری از شاخههای هنر نقاشی ایرانی محسوب میشود. هنرمندان زیادی در ادوار مختلف تاریخ ایران در این هنر مهارت داشتهاند و آثار فاخری را برجای گذاشتهاند که اغلب در حاشیه نگارهها، متنون ادبی و قرآنی کار شده است. از جمله مذهبان ایران در دوران صفوی و در مکتب شیراز تاجالدین محمدحیدر مذهب شیرازی(قرن 11هجری قمری) بوده است که آثار کمنظیر و متفاوتی را از خود به یادگار گذاشته است. در این پژوهش به تفکیک فضاهای رنگی و قاببندی و فضابندی آثار تاجالدین حیدر موجود در موزه توپقاپی پرداخته شده است که از مهم ترین دغدغههای هنرمندان مذهب به شمار میآمده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد که اولا تفاوت بین اصلاحات فنی قالب، فضابندی و قاببندی چیست، ثانیا تاجالدین محمد حیدر شیرازی در آثارش از چه نوع قالبها، فضابندی و قاببندی استفاده کرده است و ویژگی قاببندی آثار وی چیست؟ با توجه به نتیجه انجام گرفته تفاوت قالب، فضابندی و قاببندی در این است که منظور از قالب فرم کلی و نهایی اثر تذهیب است و فضابندی یعنی تفکیک فضای کلی اثر به بخشهای کوچکتر و قاببندی به معنای استفاده از جداول، نقوش، اسلیمیها و غیره برای تزیین بخشهای فضابندی شده است. همچنین با توجه به تحلیلهای صورت گرفته در آثار تاجالدین حیدر بیشتر از حاشیه هندسی، قاب اسلیمی و قابهای کنگرهدار استفاده کرده است. ضمنا با توجه به محاسبات و اندازهگیریهای انجام شده نیز میتوان گفت که به طور میانگین بین 30 تا70 درصد فضا به حاشیه اختصاص داده شده و همچنین متن آثار هم به طور میانگین بین 30 تا 60 درصد فضا را اشغال کرده است که نشان میدهد وی از قاعده مشخصی در فضابندی استفاده نمیکرده و بیشتر سعی در خلق آثار متنوع و متفاوتی داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تذهیب، قالب، فضابندی، قاببندی، تاجالدین محمد حیدر شیرازی |
|
عنوان انگلیسی |
The evolution of framing and space in the works of Tajuddin Mohammad Haidar Shirazi |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Illumination or gilding is a work of Iranian painting. Many artists in different periods of Iranian history have been skilled in this art and have left delicate and magnificent works that are often done in the margins of paintings, literary and Quran texts. Among the illuminator of Iran during the Safavid period and in the school of Shiraz, Taj al-Din Mohammad Haidar the illuminator of Shiraz (11th century AH), which have left various glorious works, some of which are kept in the Qapi Ball Museum in Istanbul. In this research, the separation of color spaces and the framing and spacing of Taj al-Din Haidar's works have been dealt with, which is one of the most important concerns of illuminator artists. This research has been written in a descriptive-analytical method and the questions that have been answered in this research are: firstly, what is the difference between technical modifications of molding, spatialization and framing, and secondly, what kind of spatialization and framing is used by Taj al-Din Mohammad Haidar Shirazi in his works? And what is the characteristic of framing his works? According to the result, the difference between the template, spacing and framing is that the template is the general and final form of the illumination and the spacing is the separation of the spaces of the general form and the framing is the use of tables, roles, Islamics, etc. in the form. It is general, and also according to the analyzes done in Taj al-Din Haidar's works, geometric margins, Islamic frames and congressional frames have been used more. Also, according to the calculations and measurements performed, it can be said that on average between 30 to 70% of the space is allocated to the margin and also the text of the works occupies an average of 30 to 60% of the space. Which shows that he did not use a specific rule in spatial planning and mostly tried to create diverse and different works |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Illumination, Template, Spatialization, Framing, Taj al-Din Mohammad Haidar Shiraz |
|
نویسندگان مقاله |
میلاد رفیعی | Milad Rafiei Tabriz Islamic Art University دانشگاه هنر اسلامی تبریز
فائزه عابدی | Faezeh Abedi Tabriz Islamic Art University دانشگاه هنر اسلامی تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jih-tabriziau.ir/browse.php?a_code=A-10-395-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|