|
آزمایشگاه و تشخیص، جلد ۱۲، شماره ۵۰، صفحات ۵۶-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اداره آزمایشگاه های پزشکی از نگاه مدیران آینده |
|
چکیده فارسی مقاله |
مهارت های مدیریتی در همه مشاغل از جمله آزمایشگاه های پزشکی مورد نیاز مدیران برای انجام کارآمد و موثر شغلی می باشد تا بدین وسیله میزان پیشرفت های برنامه ها را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی ارزیابی کنند؛ علاوه بر این مدیران با داشتن حسن شهرت، ظاهر آراسته و موجه و مجهز به اخلاق و صفات حسنه از جمله صداقت، دوراندیشی، آینده نگری و اعتماد به نفس ضریب نفوذ و تاثیر خود را بر روی کارکنان بالا می برند. شیوه های رهبری مناسب و اقتضایی از جمله دستوری و مشارکتی، نظام پرداخت پاداش موثر، ایجاد انگیزه در کارکنان، دوری گزینی از جنسیت گرایی و نژاد پرستی و قومیت گرایی، فراهم آوری شرایط محیطی آرام برای کارکنان، بهره برداری از استانداردهای واضح و روشن و استفاده از مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک به همراه انعطاف پذیری در مقابل تغییرات سریع محیطی همگی از جمله مواردی است که در اجرای شیوه های مدیریت رهبری و ارتباط با کارکنان در نحوه اداره آزمایشگاه های پزشکی به مدیران آن کمک می کند. مدیریت عمومی در قرن جدید (NPM) برای آزمایشگاه های پزشکی ابزاری ضروری است. مدیریت عمومی وسیله ای برای ارزیابی واقعی فعالیت ها و رفتار ها و بهره برداری از منابع مالی و انسانی است که می تواند برای تعدیل رفتارهای کارکنان و ایجاد نظم و انضباط کاری در آن استفاده کرد. اگر چه مدیریت عمومی جدید برای اداره آزمایشگاه های پزشکی توصیه می شود، اما کافی نیست و در کنار آن تخصص و دانش علمی مدیران آزمایشگاه ها لازم و ضروری است و با ترکیب این دو با یکدیگر، مدیریت به مفهوم واقعی خود دست خواهد یافت و چالش های غیر قابل پیش بینی قابل رفع خواهد بود. اجرای اصول نظام کیفیت در پایش مدیریت عملکرد هر سازمان نقش مهمی دارد و به عبارتی نظام کیفیت را می توان مرحله مهمی از نظام مدیریت در حوزه ارزیابی و کنترل در نظر گرفت که منتهی به افزایش رضایتمندی مشتریان، توسعه قابلیت ها و توانایی ها، ارتقای مستمر ارائه خدمات، درآمد زایی، ایجاد اعتماد به نفس در کارکنان، شناسایی نواقص و اصلاح آن ها در حداقل زمان ممکن و استفاده از تجهیزات استاندارد و سرانجام پاسخگویی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها از جمله آزمایشگاه های پزشکی می شود. استفاده از مدل ترکیبی نظام کیفیت و نظام مدیریت در افزایش تعهد و وفاداری کارکنان نقش به سزایی دارد. در هر سازمان، رفتار سازمانی مطلوب و اخلاقی، فرآیندی طبیعی است که به حل بسیاری از چالش های سازمانی کمک می کند. اما آن گروه از رفتار هایی که نقش رسمی در سازمان ها ندارند و غیر ضروری و غیر اخلاقی به حساب می آیند و به عنوان ابزار نفوذ بر دیگران قلمداد می شوند و پدیده های اجتناب ناپذیری در سازمان ها هستند را رفتار سیاسی می گویند. پژوهش های اخیر نشان می دهد عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فردی و فرهنگ سازمانی و محیط خارجی و داخلی سازمان در بروز رفتار سیاسی کارکنان نقش دارند. بنابراین یکی از مهم ترین وظایف یک مدیر، نفوذ و اعمال قدرت به شکل صحیح و مناسب و استفاده از تاکتیک های نفوذ مبتنی بر موقعیت و شرایط است. برطرف کردن هر گونه ابهام، تفویض اختیار و مسئولیت، روی آوردن به الگوی کارتیمی، اصلاح فرهنگ سازمانی و رعایت عدالت در نظام پرداخت از راه های جلوگیری و کنترل رفتار سازمانی در سازمان ها به حساب می آید. اگر چه دوری مدیران از فضای سیاسی سازمان ها نیز باعث می شود تا کارکنان تمایل کمتری نسبت به بروز رفتار سیاسی داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظام مدیریت، مدیریت عمومی جدید، نظام کیفیت، رفتار سیاسی، آزمایشگاه پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Administration of medical laboratories from the point of view of future managers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Management skills is required for all medical laboratories managers to work better and mane efficient, and assess the development of attaining the organizational goals. Moreover, the manager through having good reputation, adorned and justified appearance, honestly, foresight, for-sightedness and self-reliance, improve the influence rate on their employees. Using leadership styles, for example contingency, democratic and autocratic, efficient reward system, motivation of employees, avoiding sexism, racism and ethnicity, providing the appropriate environment, utilization of clear standards and strategic planning along with flexibility and good communication with employees help the managers to administrate more efficient. New public management (NPM) is an essential tool for administration of medical laboratories. NPM may applied for real assessment of activities and behaviors, and appropriate utilization of financial and human resources which may used for modification of employees' behaviors and establishment of discipline in medical laboratory administration. Although, NPM is recommended for administration of medical laboratories, but also scientific knowledge and specialty of laboratory managers is essential in combination with NPM. Establishment of quality system have an essential role in monitoring of performance management of each organization which leads to increased of patients satisfaction, development of abilities, continuously quality improvement, employees self-reliance, identification of defects and correct them in the shortest possible time, using standard instruments, and finally accountability and social responsibility in medical laboratories. Also, using mixed model of quality system and management system have a more important role in employees' commitment and loyalty. Desired organizational behavior is a common process in each organization which help to solve many problems and challenges. But, the behaviors that are not formal and essential and ethical, and recognized as influence tool an other people and introduce as inevitable phenomenon named political behavior. The recent researches show that different factors including personal characteristics of employees, organizational culture, and external and internal environment of each organization have the main role in tendency if employees to organizational behaviors. Therefore, one the most important duty of a manager is application of political behavior management tactics based on his or her situation. Elimination of team working, correction of organizational culture, and observation of justice for compensatory paying system are all the ways for controlling of political behaviors in each organization. Although, avoiding of managers from political atmosphere perused the employees to show little tendency to organizational behavior. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
management system, new public management, quality system, political behavior, medical laboratory |
|
نویسندگان مقاله |
حسین درگاهی | Hosien Dargahi Department of Management Sciences and Health Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://labdiagnosis.ir/browse.php?a_code=A-11-25-360&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم آزمایشگاهی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|