این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه : مشکلات رفتاری کودکان به‌عنوان رفتارهای مقابله‏ای و برون نمود توصیف می‏شوند و غالباً متوجه دیگران از جمله؛ مادر به عنوان مراقب اصلی هستند تا خود کودک. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی والدگری مثبت بر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری انجام شد. روش  : روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش مادران کودکان با اختلالات مشکلات رفتاری شهر الیگودرز در نیمه اول سال تحصیلی 99-1398بودند که از میان انها مادران  30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هرگروه 15نفر). گروه ازمایش 12جلسه 90دقیقه ای آموزش والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا (1996)، ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، مقیاس بار روانی پای وکویر (1984) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز(1998) ـ فرم والدین بودند. داده‏ها در این بخش با روش تحلیل واریانس آمیخته ، آزمون شاپیروویلک ، آزمون ماچلی و آزمون لوین باکمک نرم‏افزار SPSS  نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته ها : یافته ها نشان دادکه در مرحله پس آزمون بین آنها از نظر هرسه متغیر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی تفاوت معنی داری وجود داشت . به عبارت دیگر،آموزش برنامه والدگری مثبت باعث افزایش خودکارآمدی و p< 0/05)  11/6 F=)کاهش ناگویی هیجان,p< 0/05).  23/16=)و کاهش بار روانی(F=8/01, P< 0.05)در مادران کودکان با مشکلات رفتاری شد. نتیجه گیری : برنامه والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت با تاکید بر جنبه های روان شناسی مثبت از جمله؛ ارتقای عزت نفس، خودکارآمدی و تقویت جنبه های مثبت در زندگی می تواند به مادرانی که فرزندان دارای مشکلات رفتاری هستند کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه والدگری مثبت ، خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی ، بار روانی، مادران، مشکلات رفتاری.

عنوان انگلیسی The effectiveness of a parenting program based on positive psychology on self-efficacy، emotional distress، and psychological burden on mothers of children with behavioral problems
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Children's behavioral problems are described as extraversion behaviors and are often directed at others ، including; the mother is the primary caregiver rather than the child.  The aim of this study was to determine the effectiveness of a parenting program based on positive psychology on self-efficacy، emotional distress، and psychological burden on mothers of children with behavioral problems. Methods: The method of this quasi-experimental study with pre-test and post-test design was unequal with the control group. The research society were Mothers of Children with behavioral problems in Aligoderz city in 2019-20. Among which the mothers of 30 students were selected by available sampling method and randomly assigned to two equal groups (15 people in each group). The experimental group received 12 sessions of 90-minute parenting training based on positive psychology، and the control group did not receive any intervention. The research tools were Dumka's Parenting Self-Efficacy Scale(1996)، Toronto's Alexithymia Scale (1994)، Pai and Kapur's Family Burden Interview Schedule (FBIS)(1984)، and Conners' Parent Rating Scale(1998). Data were analyzed by analysis of mixed variance، Shapiro-vilk test، Machili test and Levin test with the help of SPSS software version 22. Results: The findings showed that in the post-test phase، there was a significant difference between them in terms of all three variables of self-efficacy، emotional distress and psychological burden. In other words، positive parenting training increased self-efficacy (F = 11.6; p < 0.05)، decreased emotional distress (F= 23.16; p < 0.05 )، and decreased psychological burden (F = 8.01; p < 0.05) in mothers of children with behavioral problems. Conclusion: Parenting program based on Positive Psychology with Emphasis on Positive Psychological Aspects such as; Promoting self-esteem، self-efficacy، and enhancing positive aspects of life can help mothers with children with behavioral problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله parenting program , positive psychology , self-efficacy, emotional distress, burden ,mother, and behavioral problems.

نویسندگان مقاله مهرسا کریم زاده | Mehersa karimzadeh
PhD. Student، Department of education and counseling، khomain branch، Islamic Azad University، Khomain، Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره ،گروه مشاوره ،دانشکده علوم انسانی ،واحدخمین ،دانشگاه آزاد اسلامی خمین،استان مرکزی ،ایران.

آناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi-koolaee
Assistant Professor of Psychology، Department of Psychology & Educational Sciences، Faculty of Humanities، Khatam University، Tehran، Iran
استادیار،گروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه خاتم،تهران ،ایران.

حسین داوودی | Hossein Davoodi
Assistant professor، Department of education and counseling، khomain branch، Islamic Azad University، Khomain، Iran
استادیار، گروه مشاوره ،دانشکده علوم انسانی ،واحدخمین ،دانشگاه آزاد اسلامی خمین،استان مرکزی ،ایران.

حسن حیدری | Hassan Heidari
Associate professor، Department of education and counseling، khomain branch، Islamic Azad University، Khomain، Iran.
دانشیار، گروه مشاوره ،دانشکده علوم انسانی ،واحدخمین ،دانشگاه آزاد اسلامی خمین،استان مرکزی ،ایران.


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-77-17&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات