این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۸۴-۹۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش برنامه مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به سندرم نفروتیک: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سندرم نفروتیک یک اختلال شایع در کودکان می باشد که با آسیب گلومرولی همراه است. کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک، بستری های مکرر را تجربه می کنند که این امر بر روی کیفیت زندگی بیمار و خانواده تأثیر گذار است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام گردید. روش : این مطالعه­ی نیمه تجربی  در بخش اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال 1397 انجام شد. 96 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده و با قرعه کشی در دو گروه مداخله (48 نفر) و گروه کنترل(48 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله طی 4 جلسه به مدت 45 تا 30 دقیقه در چهار روز آموزش مراقبت از خود داده شد. 8 هفته پس از آموزش، کیفیت زندگی بررسی شد. از پرسشنامه کیفیت زندگی کودک نسخه 4 (Peds QL 0.4) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی و SPSS v.21  استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله، پس از مداخله (192/28±56/02) نسبت به قبل از مداخله  (164/7± 51/73) افزایش آماری معنی داری داشت (0/05P<).  میانگین تغییرات نمره کیفیت زندگی بعد ازمداخله آموزشی در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (0/05P<). نتیجه گیری:  نتایج مطالعه نشان داد آموزش مراقبت از خود روی کیفیت زندگی تاثیر داشت. لذا به پرستاران توصیه می شود که از آموزش مراقبت از خود به عنوان یک روش کم هزینه و قابل پذیرش برای کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندرم نفروتیک، بستری مجدد بیمار،کیفیت زندگی، خانواده، آموزش

عنوان انگلیسی The effectiveness of the self- care education programs on the quality of life in School Age children with Nephrotic Syndrome: A Quasi- Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nephrotic syndrome is a common disorder in pediatrics that is associated with glomerular disorders. Children with nephrotic syndrome experience frequent hospitalizations which affects the quality of life of the patient and family. This study conducted to investigate the effectiveness of self-care education on the quality of life in children with nephrotic syndrome. Methods: This quasi-experimental study was performed in the pediatric ward of Ali Ebn Abitalib Hospital in Zahedan in 2018. 96 school-age children with Nephrotic Syndrome were selected by convenience sampling and as simply random with lottery method divided into two groups:  intervention (n = 48), and control (n = 48) groups. In the intervention group, self-care education was held for 4 sessions (30-45 min) for 4 days. Eight weeks after training, quality of life assessed. The Pediatric Quality of Life Inventory (Peds QL 4.0) used. T-test and SPSS v.21 were used for data analysis. Results: The mean of quality of life in the intervention group after the intervention (56.02±192.28) was higher than before the intervention (51.73±164.70) (P < 0.05).  The mean of quality of life after the intervention was significantly different between the two groups intervention and control groups (P < 0.05). Conclusion: The results suggest that self-care education effected on quality of life, therefore we propose that nurses can use self- care education as a cost-effective and acceptable method for children with nephrotic syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Self- care, Quality of life, Children, Nephrotic Syndrome

نویسندگان مقاله مهدی رضایی نژاد | mehdi
MSc Nursing Student, pediatric nursing department, School of Nursing and Midwifery ,Zahedan University of medical sciences, Zahedan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان ، ایران.

مهناز قلجه | Mahnaz Ghaljeh
Assistant Professor ,Department of Nursing Management, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استادیار، گروه آموزشی مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات جامعه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.

عالیه جلال الدینی | alia
Lecturer, Pediatric Department, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, zahedan, Iran
مربی هیات علمی ، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.

علی نویدیان | ALi Navidian
Professor,Department of Psychiatric Nursing,Pregnancy Health Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد،گروه آموزشی روان پرستاری ، مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-559-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات