این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۴
عنوان فارسی
اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال بیش فعالی شیوع نسبتاً بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای کودک، والدین، معلمان و جامعه به وجود می آورد. این تحقیق بهمنظور اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال شهر کرمان انجام شد. روش کار: روش این تحقیق، نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان بیش فعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1398 بودند. با استفاده از روش هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقه ای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. آزمودنیها به پرسشنامههای کانزر والدین، فهرست رفتاری کودکان آشنباخ و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنیها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قصه درمانی باعث کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال میشود (0/01P<). نتیجه گیری: قصه درمانی در کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال موثر بود. بنابراین از این نوع درمان میتوان برای تغییر و اصلاح رفتاری و بهبود سلامت روان کودکان بیش فعال در مراکز درمانی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصه درمانی، ناسازگاری رفتاری، سلامت روانشناختی، کودکان بیش فعال.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of narrative therapy on behavioral mal adaptation and psychological health of children with ADHD in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: ADHD has a relatively high prevalence and causes many problems for children, parents, teachers, and the community. This study was conducted to investigate the effectiveness of narrative therapy on behavioral maladaptation and psychological health of children with ADHD in Kerman. Methods: This study was quasi-experimental with pre-test and post-test with the control group. The statistical population included all the active students (7-12 years) in Kerman city in 1398. Using purposive sampling, 30 individuals (15 experimental and 15 control) were selected. The experimental group received 10 sessions of 90-minute intervention. The control group received no training. Subjects responded to the Conners Parent Questionnaire, the Ashbach Children Behavior Inventory, and Goldberg and Hiller General Health Questionnaire before and after the intervention. Subjects' scores were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that narrative therapy reduced behavioral maladaptation and increased the psychological health of children with ADHD (P < 0.01). Conclusion: Narrative therapy was effective in reducing behavioral maladaptation and increasing the psychological health of overactive children. Therefore, this type of treatment can be used to modify behavior and improve the mental health of children with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Narrative therapy, Behavioral Maladaptation, Mental Health, ADHD Children.
نویسندگان مقاله
سجاد پناهی فر | sajad panahi
PhD student in psychology, lecturer at Imam Ali University, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای روانشناسی، مدرس دانشگاه امام علی، تهران، ایران
ژیلا ماهری نوریانی | zhila maheri
MsC. of Family Counseling, Tadbir Counseling Center, Urmia, Iran
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مرکز مشاوره تدبیر، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-435-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات