این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی دو برنامه درمانی گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر ترس کودکان پسر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ترس شیوع بالایی در کودکان دارد و ترس های حل ناشده می تواند به مشکلات روان شناختی جدی در بزرگسالی بینجآمد. پژوهش حاضر با هدف، تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر ترس کودکان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و با دو گروه مداخله و یک کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان پسر دبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال 1398 بودند. 45 دانش آموز 8 ساله از بین 5 مدرسه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفره به طور تصادفی جای گرفتند. 2 گروه آزمایش در جلسات درمانی دوستان برای زندگی و گروه دیگر در گربه چالشگر، به صورت هفتگی و جلسات یکساعته شرکت کردند. برای جمع آوری داده های از پرسشنامه زمینه یابی ترس کودکان- نسخه تجدید نظر شده (FSSC-R) Fear Survey Schedule for Children-Revised استفاده شد. نتایج: هر دو برنامه دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان پسر دبستانی اثربخش است (F=18.66; P=0.001) . با این حال این اثربخشی در گروه کنترل دیده نشد. همچنین با بررسی مقایسه زوجی بین اثربخشی برنامه دوستان برای زندگی با گربه چالشگر، برنامه دوستان برای زندگی از برنامه گربه چالشگر در کاهش ترس اثربخش تر بوده است(P=0.001). نتیجه گیری: برنامه های درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان مؤثر بوده است .از این رو، کاربرد این دو مداخله در مدارس به کودکان دچار ترس و اضطراب کمک می کند تا درک عمیق تری از هیجانها و عواطف گوناگون خود به دست آورند و ترس های غیر طبیعی خود را کاهش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترس، برنامه دوستان برای زندگی، گربه چالشگر، کودکان.
عنوان انگلیسی
Comparison of effectiveness two group programs FRIENDS for life and Coping Cat on fear among boys’ children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Fear is very common in childhood. Many Children experience the fear, but it is the unresolved fear of childhood that can lead to serious psychological problems in adulthood. Therefore, the aim of this study was to compare two group programs FRIENDS for life (FLL) and Coping Cat (CC) on fear among boys' children. Method: This quasi-experimental study was performed using pre-post-tests with two experimental and control groups. The statistical population of the current study included primary schoolchildren in District 5 of Tehran in 2019. Totally, forty-five 8-year-old students were selected from 5 schools by cluster random sampling and were randomly assigned into 3 groups (two experimental groups and one control group). The two experimental groups participated in the therapy sessions of FFL and CC programs on a weekly basis and one-hour sessions. The Fear Survey Schedule for Children-Revised (FSSC-R, 2002) was used to collect research data. Results: The results showed that both FFL and CC programs were effective on children's fear (F =18.66; P=0.001). However, this effect was not found in the control group. Moreover, by examining the pairwise comparison between the effectiveness of the FFL and CC programs, it was observed that the FFL was more effective than CC for the Fear of school children (P=0.001). Conclusion: two therapeutic interventions programs including FFL and CC have been effective in reducing children's fear. Hence, the application of these two interventions in schools helps phobia in children to gain a deeper understanding of their various emotions and feelings and reduce their fear.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Fear, FRIENDS for life, Coping Cat, Children
نویسندگان مقاله
فاطمه سوزان فامیل احمریان | Fatemeh Susan Famil Ahmarian
PhD. Candidate, Department of Psychology, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره،گروه مشاوره ،دانشکده علوم انسانی ،واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک،اراک ،ایران.
آناهیتا خدابخشی کولایی | Anahita Khodabakhshi-koolaee
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology & Educational Sciences, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
دانشیار،گروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه خاتم،تهران ،ایران.
داوود تقوایی | Davood Taghvaei
Associate Professor, Department of Psychology, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی ،دانشکده علوم انسانی ،واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی اراک،اراک ،ایران.
قدسی احقر | Ghodsi Ahgher
Professor, Academy of Scientific Studies in Education, Ministry of Education, Tehran, Iran
استاد، گروه مطالعات خانواده، سازمان پژوهش و برنامه ریزی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-77-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات