این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۱
عنوان فارسی
تأثیر موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اوتسیم وجود نابهنجاری در پردازشهای حسی و اختلالات ادراکی حرکتی است که میتوانند زمینهساز ایجاد مشکلات رفتاری بسیاری در این گروه از کودکان شود. این پژوهش با هدف تأثیر موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مراکز نگهداری از کودکان اوتیسم شهر تهران در سال 1398-1397 بود که از این میان تعداد 30 کودک پسر سنین 12- 6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتسیم دوم آوریل شهر تهران، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش با استفاده از برنامه موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک طی 15 جلسه 45 دقیقهای و 3 روز در هفته تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک به طور معنیداری منجر به افزایش و نمرات خرده مقیاس هماهنگی حرکتی چشم (140/074=F، 0/001 =P)، شکل و زمینه (14/921=F، 0/001 =P)، ثبات شکل (22/818=F، 0/001 =P)، وضعیت در فضا (44/524=F، 0/001 =P) و همچنین روابط فضایی (7/685=F، 0/001 =P) متغیر مهارتهای ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. نتیجهگیری: فعالیتهای ریتمیک همراه با موسیقی به عنوان یکی از روشهای فعال و در دسترس اثرات مثبت و مؤثری را بر مهارتهای ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم برجای گذاشته و میتوان از این برنامه در راستای ارتقای مهارتهای ادراک دیداری حرکتی این گروه از کودکان استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسیقیدرمانی، فعالیتهای ریتمیک، ادراک دیداری حرکتی، کودک، اوتیسم
عنوان انگلیسی
The effect of music-therapy based on rhythmic activities on visual motor perception of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Among the problems of children with autism spectrum disorder is the presence of abnormalities in sensory processing and perceptual movement disorders that can cause many behavioral problems in this group of children. The aim of this study was to investigate the effect of music-based therapy on rhythmic activity on visual visual perception of children with autism spectrum disorder. Method: The present quasi-experimental research design was pre-test-post-test with control group. The statistical population of the study included all children with autism who were referred to childcare centers for autism in Tehran in 1398-1397, of which 30 boys aged 12-6 years with autism were referred to the Autism Second Center In April, Tehran was selected by targeted sampling method and divided into two groups of 15 people (experiments and controls). The experimental group was trained using a rhythmic activity-based music therapy program during 15 sessions of 45 minutes and 3 days a week, and the research data were collected using the Frostig visual perception test and by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential ( Multivariate covariance analysis) was analyzed using SPSS.V.22 software. Results: The results of data analysis showed that music-therapy based on rhythmic activities significantly increased and scores of eye motor coordination subscale (F = 07.07, P = 0.001), shape and background (F = 14.921). P = 0.001, shape stability (P = 0.828, P = 0.001), position in space (P = 4442, P = 0.001) as well as spatial relationships (F = 7.685). P = 0.001 The variables of motor visual perception of children with autism were tested in the control group compared to the control group. Conclusion: Rhythmic activities with music as one of the active and available methods have positive and effective effects on the motor visual perception skills of children with autism and this program can be used to improve the motor visual perception skills of this group of children Showed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
music therapy, rhythmic activities, visual visual perception, child, autism
نویسندگان مقاله
علی اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandnia
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فرشته عباسی | Fereshte Abbasi
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الناز دادور | Elnaz Dadvar
MA of Clinical Psychology for Children and Adolescents, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
فاطمه جعفری | fatemeh jaafari
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شهرام سلیمانی | shahram soleymani
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Social Welfare, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-561-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات