این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی تآثیر اجرای الگوی توانمندسازی خانواده- محور بر توانمندی مادران کودکان مبتلا به هیدروسفالی .
چکیده فارسی مقاله مقدمه : هیدروسفالی با توجه به ناتوانی هایی که برای کودکان ایجاد می کند مادران آنها را نیز با مشکلات عدیده ای روبه رو می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی تآثیر اجرای الگوی توانمندسازی خانواده- محور بر توانمندی مادران کودکان مبتلا به هیدروسفالی انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه تجربی60 نفر از مادران کودکان مبتلا به هیدروسفالی مشارکت داشتند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، ابزار توانمندسازی خانواده محور پژوهشگر ساخته استفاده شد. قبل از اجرای مداخله پرسشنامه ها توسط مشارکت کنندگان تکمیل گردید. سپس برای گروه مداخله الگوی توانمندسازی خانواده محور با چهار گام تهدید درک شده (حساسیت درک شده و شدت درک شده)، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی در 5 جلسه اجرا شد. یک هفته پس از اجرای مداخله پرسشنامه توانمندی توسط نمونه ها در گروه مداخله و همزمان در گروه کنترل تکمیل گردید. نتایج : نمره میانگین( انحراف معیار)کل توانمندی مادران کودکان مبتلا به هیدروسفالی قبل و بعد از اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور به ترتیب(4.08)±26.62و ( 5.09)±32.87 بود که افزایش معنی داری داشته است(0.05>p) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت . نتیجه گیری: اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور باعث بهبود توانمندی مادران کودکان مبتلا به هیدروسفالی می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی توانمندسازی خانواده- محور، توانمندی، هیدروسفالی، کودکان، مادران

عنوان انگلیسی The effect of implementing family-centered empowerment model on the empowerment of mothers of children with hydrocephalus.
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hydrocephalus, due to the disabilities it causes for children, also causes many problems for their mothers. The present study was conducted to investigate the effect of implementing a family-centered empowerment model on the empowerment of mothers of children with hydrocephalus. Method: In this quasi-experimental study, 60 mothers of children with hydrocephalus participated and were randomly divided into intervention and control groups. A demographic questionnaire, a researcher-made family-centered empowerment tool, was used to collect data. Questionnaires were completed by the participants before the intervention. Then, for the intervention group, a family-centered empowerment model was implemented with four steps of perceived threat (perceived sensitivity and perceived severity), self-efficacy, self-esteem and evaluation in 5 sessions. One week after the intervention, the competency questionnaire was completed by the samples in the intervention group and simultaneously in the control group. Results: The mean score (standard deviation) of the total ability of mothers of children with hydrocephalus before and after the implementation of the family-centered empowerment model was 26.62± (4.08) and 32.87± (5.09), respectively, which had a significant increase (p < 0.05) But there was no significant difference in the control group. Conclusion: Implementing a family-centered empowerment model improves the empowerment of mothers of children with hydrocephalus.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله family-centered empowerment model, empowerment, hydrocephalus, children, mothers

نویسندگان مقاله انسیه کاهه | Ensieh kahe
M.Sc. Student of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Medical Sciences Branch, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

زهرا عبدالرضا قره باغ | zahra abdolreza gharehbagh
Instructor of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مربی پرستاری کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

فاطمه الحانی | Fatemeh Alhani
Associate Professor, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-608-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات