این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۴۱-۱۶۶

عنوان فارسی ویژگی‌های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-۳BASC) در کودکان با اختلال رفتاری
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش حاضر به «ویژگی­های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-3BASC) در کودکان با اختلال رفتاری» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا ویژگی­های روانسنجی نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) در کودکان با اختلال رفتاری چگونه است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح­های روان­سنجی جای می‌گیرد. جامعه شامل تمامی دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلال رفتاری که در مدارس ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل می­باشند. در این تحقیق با پیروی از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با تأکید بر 5 منطقه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)، از هر منطقه یک مدرسه و از هر مدرسه حداقل 30 کودک با اختلال رفتاری انتخاب شدند که در مجموع 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3)، به­عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی بوده است. در نهایت، یافته­های تحقیق نشان داد که فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ 0/83 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/81 بوده که نشان­دهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 0/80 به دست آمده که نشان­دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می­باشد. در نهایت، مشخص گردید که نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) دارای بار عاملی مشترک 0/65 می­باشد که بیش از 0/40 بوده که بیان می­کند نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری در دانش آموزان با اختلال رفتاری می­تواند برای تبیین اختلال رفتاری مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، مشخص گردید تمامی سؤالات در یک عامل جای می­گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های روانسنجی، نسخه سوم نظام سنجش رفتار کودکان، کودکان، اختلال رفتاری،

عنوان انگلیسی q
چکیده انگلیسی مقاله q
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ویژگی‌های روانسنجی, نسخه سوم نظام سنجش رفتار کودکان, کودکان, اختلال رفتاری

نویسندگان مقاله افسانه پورکرم سیدگان |
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران

شهره شکرزاده |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر

کامبیز کامکاری |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی https://jpsy.riau.ac.ir/article_1774_9edd46c77c4476804374802b2d28efb7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات