این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 15 مهر 1404
روان سنجی
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۴۱-۱۶۶
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-۳BASC) در کودکان با اختلال رفتاری
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش حاضر به «ویژگیهای روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-3BASC) در کودکان با اختلال رفتاری» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) در کودکان با اختلال رفتاری چگونه است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلال رفتاری که در مدارس ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل میباشند. در این تحقیق با پیروی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تأکید بر 5 منطقه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)، از هر منطقه یک مدرسه و از هر مدرسه حداقل 30 کودک با اختلال رفتاری انتخاب شدند که در مجموع 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3)، بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی بوده است. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ 0/83 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/81 بوده که نشاندهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 0/80 به دست آمده که نشاندهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور میباشد. در نهایت، مشخص گردید که نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) دارای بار عاملی مشترک 0/65 میباشد که بیش از 0/40 بوده که بیان میکند نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری در دانش آموزان با اختلال رفتاری میتواند برای تبیین اختلال رفتاری مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، مشخص گردید تمامی سؤالات در یک عامل جای میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ویژگیهای روانسنجی، نسخه سوم نظام سنجش رفتار کودکان، کودکان، اختلال رفتاری،
عنوان انگلیسی
q
چکیده انگلیسی مقاله
q
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ویژگیهای روانسنجی, نسخه سوم نظام سنجش رفتار کودکان, کودکان, اختلال رفتاری
نویسندگان مقاله
افسانه پورکرم سیدگان |
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
شهره شکرزاده |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
کامبیز کامکاری |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
نشانی اینترنتی
https://jpsy.riau.ac.ir/article_1774_9edd46c77c4476804374802b2d28efb7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات