این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۴۳-۶۳

عنوان فارسی استانداردسازی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش‌آموزان پیش‌دبستان
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش حاضر به «استانداردسازی نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستان» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستانی دارای ویژگی­های روان­سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش­آموزان پیش­دبستان تشکیل می­دهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه­گیری خوشه­ای از گروه­های بالینی- استثنایی شامل اختلالات یادگیری و اختلالات نقص­ توجه- بیش­فعالی تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، یافته­های تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ بالاتر از 0/89 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/86 بوده که نشان­دهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر بالاتر از 0/87 به دست آمده که نشان­دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می­باشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که «هوش سیال» و «هوش متبلور» را در یک عامل به­عنوان «نیمرخ هوشی» در دانش­آموزان پیش­دبستانی، مدنظر قرار داد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استانداردسازی، هوش رینولدز، نیمرخ هوشی،

عنوان انگلیسی q
چکیده انگلیسی مقاله q
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استانداردسازی, هوش رینولدز, نیمرخ هوشی

نویسندگان مقاله زهرا ملکی |
کارشناس ارشد رشته روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

کامبیز کامکاری |
عضو هیات علمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

سوزان امامی پور |
عضو هیات علمی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


نشانی اینترنتی https://jpsy.riau.ac.ir/article_1770_42032e9e70ec5e39c00c3136efef4628.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات