این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 5 مهر 1404
روان سنجی
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۴۳-۶۳
عنوان فارسی
استانداردسازی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش حاضر به «استانداردسازی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان پیشدبستان تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونهگیری خوشهای از گروههای بالینی- استثنایی شامل اختلالات یادگیری و اختلالات نقص توجه- بیشفعالی تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ بالاتر از 0/89 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/86 بوده که نشاندهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر بالاتر از 0/87 به دست آمده که نشاندهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور میباشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که «هوش سیال» و «هوش متبلور» را در یک عامل بهعنوان «نیمرخ هوشی» در دانشآموزان پیشدبستانی، مدنظر قرار داد
کلیدواژههای فارسی مقاله
استانداردسازی، هوش رینولدز، نیمرخ هوشی،
عنوان انگلیسی
q
چکیده انگلیسی مقاله
q
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استانداردسازی, هوش رینولدز, نیمرخ هوشی
نویسندگان مقاله
زهرا ملکی |
کارشناس ارشد رشته روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کامبیز کامکاری |
عضو هیات علمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
سوزان امامی پور |
عضو هیات علمی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
نشانی اینترنتی
https://jpsy.riau.ac.ir/article_1770_42032e9e70ec5e39c00c3136efef4628.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات