|
گلجام، جلد ۱۵، شماره ۳۵، صفحات ۲۵-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نقد زیباشناختی کتیبههای قالی ایرانی با تکیه بر اصول خوشنویسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده با ورود اسلام و همزمان با ایجاد محدودیتهایی در بهکار بردن نقش جانوران و انسان، هنرمندان جهان اسلام به ابداع نقشها و شیوههای مختلف تزئین در هنرهای مختلف دست زدند، از جملۀ این عناصر استفاده از اقلام مختلف خوشنویسی در تزئین آثار بود و قالی نیز چنانکه شواهد نشان میدهد از همان ابتدا از این عنصر تزئینی بهرۀ فراوان برده است. پژوهش حاضر با بررسی نمونههای جمعآوری شده به صورت میدانی و کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه اقلام مختلف خوشنویسی در قالی و همچنین، عوامل تأثیرگذار بر میزان کیفیت و اجرای دقیق هندسۀ خط انجام پذیرفته است. ازآنجا که قالی در مقایسه با هنرهای دیگر دارای محدودیتهای تکنیکی و اجرایی بیشتری به خصوص در ارائۀ طرح میباشد، این پژوهش با فرض بر تأثیر محدودیتهای تکنیکی، به عنوانِ عامل اصلی و مانع، در اجرای حروف در نهایت کمال و زیبایی، و همچنین استفاده از خط به عنوان عنصری فرعی، که خود باعث عدم توجه کافی به اجرای درست آن میشود، به بررسی نمونههای مختلف در طول تاریخ قالی بافی تا دوران قاجار پرداخته است. آنچه که در نهایت مشخص گردید علاوه بر محدودیتهای تکنیکی در برخی موارد خطاهای انسانی و بیتوجهی و کمدقتی عوامل دخیل در اجرای طرح قالی، از طراحی گرفته تا بافت، جزو عوامل مؤثر در بهوجود آمدن بینظمی و عدم زیبایی خطوط و کتیبههای بهکار رفته در قالی بودهاند. از میان اقلام مختلف، خط نستعلیق تنها خطی بود که هندسه و زیبایی آن در قالی، چه از نظر محدودیتهای تکنیکی و چه از نظر کوچکترین بذل توجه در اجرای درست حروف، بیشترین آسیب را دیده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قالی،فرش،خوشنویسی،کتیبه،نستعلیق |
|
عنوان انگلیسی |
A critique on aethetic of inscriptions of iranian carpets; based on calligraphy principles |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract After the arrival of Islam and the prohibition of the use of animals and human figures, the Islamic artists invented new and different manners to decorate various art forms; one of this way was applying different calligraphy styles in their pieces. The carpet was one those which got influenced by calligraphy This investigation will study the importance of writing and calligraphy; and the factors, which influence on the quality and execution of rules and geometry of writing in carpet through analyzing the collected samples and a descriptive-analytical manner. It is well known that the carpet, in comparison with the other branches of art, has a limitation in execution and techniques especially in design. This investigation has analyzed the samples up to Qajar period while considering the technical limitations as the main obstacle for the lack of executing the letters in calligraphy although with utmost beauty and maturity, and also taking into consideration that the use of writing as a subsidiary factor, leads to less attention to its execution. Eventually, it is concluded that the technical limitation, in some cases human mistakes, neglect and imprecision were factors, which had influence on execution of the carpet. Between different types of writing, Nastaliq was the only script, which has received most infliction in both execution form and technical points. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Rug, Carpet, Calligraphy, inscription,nastaliqh |
|
نویسندگان مقاله |
احسان حمیدی | Ehsan Hamidi Master student at university of Tehran دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
حمید فرهمند بروجنی | Hamid Farahmand Boroojeni Conservation faculty member, Art University of Isfahan عضو هیئت علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان
مهدی ابراهیمی علویجه | Mahdi Ebrahimi Alavije Associate Professor at Art university of Isfahan عضو هئیت علمی دانشگاه هنر اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-676-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طرح و نقشه |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|