|
گلجام، جلد ۱۵، شماره ۳۶، صفحات ۴۳-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری) |
|
چکیده فارسی مقاله |
رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سالهای اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته میشود. این تحقیق در 2 مرحله انجام میگیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبهبندی آنها بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول 15 نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان 400 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در 9 بُعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگیهای کیفیتی، ویژگیهای فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزشگذاری و مشخصههای هنری قابل دستهبندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصههای هنری از همه مهمتر شد و در مقایسه کل عوامل، مؤلفه اصالت فرش از همه عوامل مهمتر است. پیشنهاد میگردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیشبینی نیازهای آینده او قابل تحقق است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرش دستباف،رضایت مشتری،استان چهارمحال و بختیاری،مشخصههای هنری،اصالت فرش |
|
عنوان انگلیسی |
Identification and ranking of factors affecting customer satisfaction in hand woven carpets (Case study: Chaharmahal va Bakhtiari province) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Customer satisfaction is essential for the survival of the organization. In recent years, Iran's hand woven carpet market has been occupied by rivals. This position is due to the lack of attention to customer satisfaction; hence, in this research, the identification and prioritization of the effective factors on the satisfaction of hand woven carpets customers is discussed. This research is done in two stages. In the first step, Delphi was used and in the second step, the Topsis method was used. The statistical population of this research in the first stage is handmade carpet experts and in the second step is hand carpet customers in Chaharmahal and Bakhtiari province. The first sample size is 15 people and the second sample size is 400 people using the Morgan table. The results of the research showed that the factors affecting the satisfaction of handmade carpets customers classified into 9 categories that are pre-sale, sales, after sales services, quality features, process characteristics, distribution system, economics, valuation, and artistic features. By using the Topsis method, the characteristics of the arts are all the more important and, in comparison with the whole of the factors, the component of the originality of the carpet is all the more important. As a result, it is proposed to work to preserve the originality of the handmade carpet, through the design and production of original carpets in accordance with the needs of today's customer and the prediction of its future needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
hand woven carpet,customer satisfaction,Chaharmahal and Bakhtiari province,artistic features,carpet originality |
|
نویسندگان مقاله |
مریم محمدی ثانی | Maryam Mohammadisani department of CARPET, faculty of Architecture and Art, university of Kashan, Kashan, Iran گروه فرش، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
اسماعیل مزروعی نصرابادی | esmaeil mazroui nasrabadi department of management, faculty of humanities, university of Kashan, Kashan, Iran گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
فتحعلی قشقایی فر | Fathali ghashghaeifar department of carpet, faculty of Architecture and Art , university of Kashan, Kashan, Iran گروه فرش، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-185-5&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مدیریت فرش |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|