این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۵

عنوان فارسی ارائه الگوی محیط‌های تسهیل‌کننده انتقال یادگیری در آموزش‌ عالی با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله امروزه آموزش به‌عنوان ابزار پیشرفت و توسعه، پاسخگوی نیاز سازمان‌های یادگیرنده است که به کمک آن می‌توان دانش، مهارت و نگرش کارکنان را بهبود بخشید و از این راه سازمانی پویا و فعال را که پاسخگوی نیاز فناوری است، ایجاد کرد. این مطالعه با هدف ارائه الگوی محیط‌های تسهیل‌کننده انتقال یادگیری در آموزش‌‌عالی انجام شده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل، 30 تن از مدیران، کارمندان، اعضای هیأت علمی، کارشناسان و متخصصان درزمینه آموزش منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که به‌صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی تا دستیابی به حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه باز و نیمه‌ساختار یافته بود. تحلیل مصاحبه‌ها با استفاده از رهیافت نظام‌مند استراوش و کوربین شامل کدگذاری باز، محوری و منتخب انجام شد. با استفاده از مثلث‌سازی، روش بازخورد مشارکت‌کنندگان و خبرگان غیر‌مشارکت‌کننده از اعتبار تحلیل‌ها اطمینان حاصل شد. نتایج نشان داد مقوله محوری مطالعه حاضر مشارکت حرفه‌ای در آموزش است که باتوجه‌به شرایط علی (قابلیت‌های نظام مدیریت منابع انسانی، عوامل شغلی)؛ شرایط زمینه‌ای (جو سازنده دانشگاهی، عوامل مدیریتی)؛ شرایط مداخله‌گر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (پویایی محیط دانشگاهی، مکانیزم‌های انگیزشی، مدیریت عمکرد)؛ پیامدها (فردی، سازمانی) تدوین و الگوی نهایی بر‌اساس عوامل مذکور ارائه شده است. درمجموع می‌توان این عوامل را برای یادگیری فراگیران در آموزش‌های سازمانی مورد‌نظر قرار داد. برنامه‌ریزان آموزشی و مدیران باتوجه‌به این عوامل و تقویت آنها می‌توانند انتقال مهارت‌های آموخته‌شده به محیط کار، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اثربخشی برنامه‌های آموزشی را افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو، محیط تسهیل‌کننده، انتقال یادگیری، دانشگاه فردوسی مشهد.

عنوان انگلیسی Designing a facilitating environment for transferring learning to higher education
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays is education as a means of development is responsive to learning organizations. Though education, we can improve the knowledgs, skils, and attitudes of employees and thus creat an organization responsive to technological needs for organizational. The aim of this study was to present a model for environments facilitative to learning transmissions in higher education. The statistical population in the ganalatative phase consists of 30 individuals, including eight managers, six university professors, ten clears, and six experts in human resources education To reach saturation snowball sampling was done. Semi-stoctared interviews were conduced. researchers did analysis them by struss and corbeen. The reliability and validity of the data in both phase were examed though participants and experts analayzis. The pivotal issue in the present study is professional participation in education and practical implementation of learning. Based on the causal, bachground and rtervetional conditions, a final model has been presented. The resnlts of the guatatative phase demonstrated that the obtained model has fit indices and is confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pattern, transfer learning Facilitating environments, Higher education.

نویسندگان مقاله الهام سادات سلیمانی | elhamsadat soleimani
semnan university
دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

علی اکبر امین بیدختی | ali akbar aminbeidokhti
semnan university
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

محمود نجفی | mahmood najafi
semnanyniversity
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

مرتضی کرمی | mortaza karami
ferdowsi university of mashhad
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41966-3&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات