این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۵-۶۹

عنوان فارسی تحلیل متون راهبرد‌های توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله شناسایی گفتمان حاکم بر متون مربوط به راهبردهای توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری است که واقعیت آموزش و یادگیری در این صنعت را بازنمایی می­کنند. در‌واقع این پژوهش در پی آن است که علاوه بر شناسایی نوع گفتمان حاکم بر متون مورد‌نظر، مفاهیم کلیدی در نظم گفتمانی را بررسی کند. روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای این پژوهش انتخاب شده است. چارچوب نظری که فرکلاف معرفی می­کند، دربرگیرنده مفاهیمی متنوع است که باتوجه‌به هدف پژوهش از آنها استفاده شد. فرکلاف این مفاهیم را در یک الگوی سه‌بعدی تحلیل می‌کند. براساس این الگو، متون انتخاب‌شده که فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری بخشنامه «نظام آموزش کارمندان دستگاه­های اجرایی»، «نظام جامع آموزش و توسعه منابع انسانی بانک» و مقاله‌های فارسی با موضوع توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری می­باشند، به‌صورت مفصل و دقیق در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان داد که گفتمان حاکم بر متون از راه عناصر گفتمانی دیدگاه یکپارچه در نظریه­های خود و کار، رویکرد مبتنی بر عملکرد در نظریه­های یادگیری در کار و فرایند یادگیری هدایت شده در نظریه­های یادگیری مفصل­بندی شده است و نظم گفتمانی بر کلیت این گفتمان حاکمیت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه منابع انسانی، تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، نظریه‌های خود و کار، نظریه‌های یادگیری در کار، نظریه‌های یادگیری.

عنوان انگلیسی Analysis Human Resource Development Strategies in Banking Industry Based on Critical Discourse Approach
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this paper is to identify the dominant discourse on texts related to human resource development strategies in the banking industry that represent the reality of education and learning. In fact, in addition to identifying the type of dominant discourse, we examine key concepts in discourse order. This research is based on Fairclough's critical discourse analysis (CDA) method. The theoretical framework that Fairclough introduces, involves a variety of concepts that have been used for research purposes. Fairclough analyzes these concepts in a three-dimensional model. According to this model, the selected text, which is a "comprehensive system of education and human resource development" in the banking industry, was analyzed in detail at the three levels of description, interpretation and explanation. The results of the analysis showed that the dominant discourse on human resource development strategies in the banking industry is articulated through the discourse elements of integration perspective, performance-based approach and guided learning activities and the order of discourse dominates the whole of this discourse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Human resource development (HRD), Fairclough&apos,s critical discourse analysis (CDA), theories of the self and work, theories of workplace learning, learning theories.

نویسندگان مقاله حامد دهقانان | Hamed Dehghanan
Assistant Prof., Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

وحید خاشعی | Vahid Khashei
Associate Prof., Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

سید مجتبی محمودزاده | Seyed Mojtaba Mahmoudzadeh
Assistant Prof., Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

مهیا محمدی | Mahya Mohammadi
Ph.D. Student, Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58820-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات