این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 4 آبان 1404
پژوهش های حقوق تطبیقی
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۸۹-۱۲۶
عنوان فارسی
سازمان مدیریت جمعی سینماگران؛ جستاری در نظام حقوقی آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند
چکیده فارسی مقاله
اداره حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار سینمایی به فرایندی نیاز دارد که سینماگران با آسودگی به تولید آثار مبادرت نمایند. چه همواره مخاطرات ناشی از بهرهبرداریهای غیرمجاز با توسعه اینترنت و فناوریهای الکترونیکی فزونی گرفته است. الگوی سازمانهای مدیریت جمعی که سالهاست در کشورهای دارای صنعت سینما به اجرا درآمده میتواند بررسی شود تا با اخذ تجربیات آنان، زمینه اداره حقوق سینماگران به نحو احسن فراهم گردد. علاوه برآن، با تصویب لایحه قانون حقوق مالکیت ادبی و هنری، تاسیس این سازمانها در دستور کار قرار خواهد گرفت. بنابراین ساختار، ماهیت، فرایند انجام کار، وظایف و مجوزهای بهرهبرداری صادره از سوی سازمانهای مدیریت جمعی سینمایی نیاز به مطالعه دارد. مقاله کنونی با رویکرد تحلیلی- توصیفی تلاش دارد به این مسأله بپردازد که ماهیت سازمانهای مدیریت جمعی آثار سینمایی چیست و چه سازوکارهایی برای اداره حقوق در آنها اتخاذ میشود؟ آنچه در این پژوهش اهمیت دارد، استفاده از تجربه کشورهای صاحب صنعت سینما شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند است که محور اصلی مطالعه را تشکیل میدهد. مقاله سرانجام نتیجهگیری میکند که سازمانهای مدیریت جمعی سینمایی با عنایت به توسعه صنعت سینما در کشورهای مذکور و تفاوتهای ساختار حقوقی آنها دارای تنوع حقوقی هستند اما مدل سازمان عام سینمایی جهت صدور مجوزهای بهرهبرداری از اثر سینمایی برای ایران قابل پیشنهاد خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازمان مدیریت جمعی، سینما، حقوق مالکیت ادبی و هنری، مولفان.
عنوان انگلیسی
Film Makers Collective Management Organization, Investigation in to the legal system of United States, England, France and India
چکیده انگلیسی مقاله
Management of copyright law of cinematic works needs to a process that film makers produce works with the comfort. Because the risks of unauthorized uses increased by internet development and electronic technologies. pattern of collective management organizations that implemented in countries with cinema industry for many years can be studied to provide the field of managing film makers rights in the best way by getting their experiences. In addition, with the adoption of the bill on copyright law, establishment of these organizations will be on the agenda. Then, structure, nature, process of doing work, duties and licenses issued by collective management organizations need to a study. Current article with descriptive-analytical approach attempts to study that what is the nature of collective management organizations for cinematic works and what mechanisms are adopted in them for management of rights? What matters in this research is the use of experiences of countries with cinema industry such as United States, England, France and India that forms the main focus of the study. Finally, the article concludes that cinematic collective management organizations have legal diversity with regard to development of cinema industry in the above countries and the differences in their legal structure but cinematic general organization model can be suggested for Iran to issue licenses for cinematic works.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Collective management organization, Cinema, Copyright, Authors.
نویسندگان مقاله
زهرا شاکری | Zahra Shakeri
Assistant Professor of Faculty of Law & Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سهیلا نورعلی | Soheila Nourali
PHD Student in Private Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://clr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35195-1&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات