|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۲۱-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بازتاب مفهوم کارناوالی باختین در نمایش های تخت حوضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
میخاییل باختین معتقد است کارناوالها جشنهایی هستند که در آنها جامعه به شکلی موقت از نظام صلب موجود رها میشود و لذت و خنده کارناوالی را تجربه میکند و پس از کارناوال جامعه دوباره به نظام قطعی خود باز میگردد. او در تبیین نظریه کارناوالی خود به چهار مقوله اشاره میکند: 1-ارتباط آزاد و صمیمی میان مردم 2-عرفشکنی 3-آمیزش ناهمگون کارناوالی و 4-قدسیتزدایی. باختین «تاجگذاری و خلع سلطنت ریشخندآمیز پادشاه کارناوال» را نیز به این مقولات میافزاید. مفهوم کارناوالی باختین در نمایشهای شادیآور تختحوضی در ایران که در جشنها اجرا میشدند وجود دارد. مشارکت عمومی طبقات مختلف جامعه در یک مکان و زمان مشخص، شادخواری و شادنوشی، خنده جمعی، شوخیهای عرفشکن و بیپرده، جهان وارونه شده و تغییر جایگاه ارباب و نوکر (سلطان، حاجی و ملا در برابر سیاه) از جمله موارد قابل انطباق در تختحوضیها هستند. تمام این موارد موقتی هستند و پس از اتمام جشن، جامعه دوباره به نظام خود بازمیگردد و در این فرایند، نظام جامعه تثبیت میشود. باختین درواقع امکان قرائت همزمان رهاییبخش و متصلب از نمایشهای شادیآور تخت-حوضی را برای ما فراهم میکند. به این معنا، تختحوضی در عین آنکه میتواند ضامن تداوم وضع موجود و در خدمت قدرتمندان باشد، سلاح طبقات محروم در مقابله با نظم موجود و مظهر مقاومت آنها نیز هست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تخت حوضی، کارناوال، باختین، نمایش، جشن، |
|
عنوان انگلیسی |
A Reflection on BaKhtin's Carnival in Takht- e Hozi |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The theoretical framework of this article is built on Iranian people`s need to carnival which had been met through Takht -e Hozi (exhilarating comedy) held in ceremonies. Public participation of different social classes in certain time and place, feasting and drinking, carnival laughter, upside down world, the exchange of master and servant`s (Sultan / Haji / Molla Vs. Siyah) social classes and consolidating social system at the end of the performance are reviewable subjects that can be traced in ceremonies and Takht -e Hozi comedies. According to Bakhtin, these characteristics describe “Carnival”. Regarding carnivals, there are four basic categories which have been applied to Takht -e Hozis as well: Free and familiar contact among people, Eccentricity, Carnivalistic misalliances and Profanation.1- Free and familiar contact among people. People how in life are separated by impenetrable hierarchical barriers enter into free familiar contact on the carnival. The category of familiar contact is also responsible for the special way mass actions are organized, and for free carnival gesticulation, and for the outspoken carnivalistic word. 2- Eccentricity. A new mode of interrelationship between individuals, counterpoised to the all-powerful socio -hierarchical relationships of noncarnival life.3- Carnivalistic misalliances. A free and familiar attitude spreads over everything: over all values, thoughts, phenomena, and things. 4- Profanation: carnivalistic blasphemies, a whole system of carnivalistic debasing and bringing down to earth, carnivalistic obscenities linked with the reproductive power of the earth and the body, carnivalistic parodies on sacred texts and sayings, etc.Bakhtin adds the 5th category as “Mock crowning and subsequent de-crowning of the carnival king”. This ritual is encountered in one form or another in all festivities of the carnival type: in the most elaborately worked out forms _ the saturnalia, the European carnival and festival of fool; in a less elaborated form, all other festivities of the type, right down to festival banquets with their election of short -lived kings and queens of the festival. These carnivalistic categories are not abstract thoughts about equality and freedom, these are concretely sensuous ritual-pageant “thoughts” experienced and played out in the form of life itself, “thoughts” that had coalesced and survived for thousands of years among the broadest masses of mankind. Actually, Bakhtin provides us with tentative and dogmatic reading of Takht -e Hozi comedies simultaneously. What makes cultural studies different from its previous critical theory is the ability to put affirmative and privative readings together. The perception of the audience as an active and resistant subject is defined as the best example of this matter. Accordingly, Takht -e Hozi can guarantee the continuation of the current situation and at the same time provide the underprivileged classes with a weapon against social order. So Takht -e Hozi serves the power (s) and the poor (s) at the same time. Hence, the seeds of an institutional revolution can be embedded in Takht -e Hozi as a temporary revolution. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تخت حوضی, کارناوال, باختین, نمایش, جشن |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا حاجی ملا علی | دانشجوی دکترای دانشگاه تربیتِ مدرّس
حسن علی پورمند | دانشیار دانشگاه تربیتِ مدرس
سید مصطفی مختاباد | استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، ایران، استان تهران، شهر تهران
محمد حسین ناصربخت | استادیار دانشگاه هنر تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dam.journal.art.ac.ir/article_1008_c93364a3da0dc347999e6d56c53b90bb.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|