|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آزمایشگاهی شیروانیهای خاکی تسلیح شده با تایر فرسوده بر مبنای جابجایی افقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تعداد لاستیک در سراسر جهان بهسرعت در سالهای اخیر در حال افزایش و تبدیل به یک مشکل زیستمحیطی و اقتصادی فوری و جدی شده است. امروزه انباشت تایرهای فرسوده در محیطزیست یکی از بزرگترین تهدیدها برای حفظ محیطزیست به شمار میرود و بازیافت تایرهای فرسوده بهترین راهبرد برای حل این معضل است. یکی از روشهای دفع تایرهای فرسوده استفاده در پروژههای عمرانی و ژئوتکنیکی میباشد. در این مقاله بررسی آزمایشگاهی شیروانیهای خاکی تسلیح شده با ردیف های افقی تایر فرسوده بر مبنای جابجایی افقی پرداختهشده است. در طول بارگذاری از مدل تصاویر دیجیتال گرفتهشده است و در پژوهش از روش Particle Image Velocimetry(PIV) استفادهشده است. پارامترهایی نظیر طول لایههای تایر، تعداد لایهها و موقعیت لایه تایرها در مطالعه متغیر در نظر گرفتهشده است. در این مقاله به مقایسه شیب بدون تسلیح شده با شیب تسلیح شده با آرایشهای مختلف و تعداد لایههای مختلف با طول متغیر( جمعاً 25 آزمایش) بر روی تغییر شکل جانبی افقی شیب پرداختهشده است. نتایج نشان میدهد استفاده از تقویتی تایر تأثیرات بسیار قابلتوجهی در جابجایی افقی زیر شالوده و سطح شیب میگذارد. بهترین موقعیت تسلیح کننده ردیفهای افقی تایری به لحاظ بهبود ظرفیت باربری و جابجایی جانبی قسمت بالای شیروانی میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شیروانیهای خاکی،تقویتی تایر،ظرفیت باربری،جابجایی جانبی، |
|
عنوان انگلیسی |
Laboratory study of Soil Slopes Reinforced with Waste Tire Based on Displacement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The number of waste tires around the world has been increasing rapidly in recent years and has become an urgent a serious environmental and economic problem. Today, accumulation of waste tires in the environment one of the biggest threats is to protect the environment and recycling of scrap tires is the best strategy to solve the problem. One of the methods of disposal of waste tire is to use in construction and geotechnical projects. Therefore, it is believed that the reinforced soil with tire becomes a wider application in the future, especially in countries where labor costs are low and machinery is not widespread. Eight large tire factories in the country produces an average of approximately 13.5 million tires ring. With an import of more than 4 million tire rings, an average of 17.5 million tire rings are an average annual consumption of tire. Among which on average, more than 100 thousand ring waste the production line of various factories, with tires consumed and used, and significant high volume of waste creates. In this paper, an experimental study of the soil slopes reinforced with scrap tire horizontal layer based on displacement investigated. Digital images were taken of the side of the model during incremental loading and particle image velocimetry method (PIV) was used. Some important parameters such as the length, number and location of the reinforcing tire layers are studied in this paper. Also in this paper compares the unreinforcement slope with soil slope reinforcement different arrangements and numbers of different layers with variable length (total 25 experiments) have been studied on the horizontal displacement of the slope. The results show that use of tire reinforcement has significant effects on the horizontal displacement under the footing and edge slope. The best reinforcement position is to improve the bearing capacity and lateral displacement of the upper slope. When the four-layer reinforced tire with a length of 60 cm placed in the upper half of the slope is compared to unreinforcement slope, the bearing capacity more than tripled and lateral displacement on the footing of more than 3.10 times and lateral displacement of the upper edge of the slope of more than 2.7-fold reduction. When the six, eight and nine layers of tire reinforcement with a length of 60 cm on the slope are compared to unreinforcement slope the lateral displacement under footing the substrate more than 3.5 times and the lateral displacement in the upper edge of the slope is more than 2 times lower. Three layers of tire with a length of 60 cm in the upper one-third of the slope relative to the unreinforcement slope, the bearing capacity is more than 2.3 times and the lateral displacement of the beneath footing and the edge of the slope are 1.3-1.6 times, respectively. As the length of the reinforcement layer increases, the bearing capacity and lateral displacement is reduced significantly increase. Especially when the length of the reinforcement tire is 60 centimeters, reinforcement length of the rupture wedge passes improve the bearing capacity and lateral displacement footing is significant. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Soil Slopes,Tire Reinforcement,Bearing Capacity,Lateral Displacement |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حاجی عزیزی | mohammad hajiazizi Assistant Prof., Geotechnical Eng. Division, Dept. of Eng., Razi University دانشگاه رازی کرمانشاه
میرهادی میرنقی زاده | mirhadi mirnaghizadeh Ph.D Students, Geotechnical Eng. Division, Dept. of Eng., Razi University دانشجوی دکتری خاک و پی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-25458-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|