|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۷-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی و مطالعه بارهای انفجاری روی عرشه (تیر-دال بتنی) پلهای منظم و ارائه راهکار جدید برای کاهش آسیب |
|
چکیده فارسی مقاله |
عملیات تروریستی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. در این بین پلها به عنوان شریانهای حیاتی از سازههای در دسترس برای عملیات تروریستی به حساب میآیند که البته با توجه به اهمیت آنها لازمست راهکارهایی برای کاهش آسیبپذیری پلها در برابر بارهای انفجاری ارائه شود. با توجه به گستردگی عرشههای دوعنصری در ایران و جهان، در این تحقیق رفتار عرشه دوعنصری پلهای بتنی منظم در پلان در برابر بارهای انفجار بررسی شده است. بدین منظور پل شهید صنیعخانی تهران بر اساس نقشههای سازه موجود در نرمافزار اجزاء محدود آباکوس مدلسازی شده و بارهای انفجاری به آن اعمال گردیده است. مواد منفجره در وزنهای 4/45، 100 و 150 کیلوگرم و در فواصل 5/0، 2/1، 83/1، 54/2 و 81/3 متری از سطح عرشه دال منفجر شده و عملکرد عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به منظور بهبود عملکرد عرشه در برابر بارهای انفجاری یک سیستم جدیدی پیشنهاد گردید که بدون تغییر در مصالح، عملکرد عرشه در برابر انفجار بهبود یابد. بر اساس نتایج به دست آمده مقدار ایمن و فاصله ایمن مواد منفجره نسبت به عرشه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن ماده منفجره منجر به افزایش تغییرمکان ایجاد شده در عرشه پل شده و گسترش خرابی را به دنبال خواهد داشت. همچنین افزایش فاصله ماده منفجره از سطح پل منجر به کاهش خرابی در آن میشود. با کاربرد سیستم سازه اصلاح شده، آسیبپذیری عرشه نسبت به بارهای انفجاری به شدت کاهش مییابد. بااینوجود و با توجه به سهولت اجرا و عدم تغییر قابلتوجه در مصالح مورد استفاده و هزینه عملیات اجرایی، میتواند در اجرای عرشه پلها مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،عرشه بتنی،بارهای انفجار،پلهای منظم،تحلیل اجزاء محدود،سطح عملکرد |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation and study of blast loads on deck (concrete beam- slab) of regular bridges and proposing new approach for damage reduction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Given that terrorist operations have increased in recent decades, it is therefore necessary to confront the dangers of this phenomenon. The explosions can cause severe damage to buildings and cause the progressive and complete destruction of these structures. Blast stresses are one of the most destructive loads which a structure may experience. Many of the existing structures are vulnerable to loads caused by the blast wave, so their resistance to such loads should be investigated to identify critical points of structures. In the meantime, bridges are considered as the vital available structures for terrorist operations, but with respect to their importance, solutions must be provided to reduce the vulnerability of bridges subjected to explosive loads. This paper investigates the behavior of bridge under blast loads in different weights and distances. Several experiments samples have been modeled and analyzed under blast loads for validating the results at finite element ABAQUS software, and the analyses showed that this software is able to predict the behavior of studied systems under blast loads. In this case, a bridge that has been located in Tehran, Shahid Sanie' Khani bridge, was chosen and investigated by utilizing ABAQUS. This bridge was subjected to blast loading substance, TNT, in different weights of 45.4, 100, and 150 kg and in different distances of 0.5, 1.2, 1.83, 2.54, and 3.83 meters from the center area of the bridge's slab. Additionally, a new system U-boot named was added to the initial model for investigating its influences under blast loading. To conclude, firstly, increasing the amount of exploding substance (in a fixed distance from the center of the slab) cause an increase in the slab displacement and subsequently the damage in the slab is being increased. Secondly, increasing the exploding substance from the center of the slab and assuming a fixed weight for it in both first and second cases showed that increase in the amount of distance could lead to decreasing the displacement in slab and subsequently the damages decreases. Finally, adding the U-boot system leads to incredible improvement in the whole model in comparison with the initial one. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
concrete deck,blast loads,regular bridges,finite element analysis,performance level |
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا احمدی | Hamid Reza Ahmadi Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Maragheh گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه
مازیار فهیمی فرزام | Maziar Fahimi farzam Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Maragheh گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه
یاسر قربان نژاد | Yaser Ghorbannejad Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Maragheh گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54303-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل (کامل) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|