مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۱۸

عنوان فارسی مشخصات مکانیکی بتن حاوی پودر لاستیک بازیافتی و دوده سیلیس
چکیده فارسی مقاله در چند دهه اخیر برای رفع و کاهش نواقص بتن و رسیدن به بتن با دوام، از پوزولان­هایی مانند خاکستر بادی و دوده سیلیسی استفاده شده است. از طرفی یکی از بحرانی­ترین مسائل دنیا دفع مواد ضایعاتی است. رشد جهانی صنعت اتومبیل بعنوان وسیله اصلی حمل و نقل باعث رشد چشمگیر تولید لاستیک (تایر) شده است و به تبع آن شاهد انباشته های بزرگی از لاستیک­های مستعمل هستیم که دفع آنها بعنوان یک نوع زباله جامد می­تواند منجر به مشکلات زیست محیطی زیادی شود. بنابراین استفاده بهینه از این ضایعات به یک ضرورت در جهت کاهش آلودگی زیست محیطی تبدیل شده است در این تحقیق برای رفع و کاهش معایب و استفاده بهینه از مزایای این عناصر در بتن، تأثیر توأم دوده سیلیسی و پودر لاستیک ریزدانه و درشت­ دانه ضایعاتی بر خواص مکانیکی بتن مورد بررسی قرار گرفته است .با بررسی تحقیقات گذشته و مطالعات صورت گرفته در این پژوهش  10 نسبت مخلوط مختلف با جایگزینی 10 و 15 درصد ریزدانه و درشت ­دانه لاستیک جایگزین سنگدانه و 6 درصد دوده سیلیس جایگزین سیمان در بتن مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می­دهد که کمبود مقاومت حاصل از جایگزینی لاستیک بازیافتی تا حدودی با دوده سیلیس قابل جبران است به طوری که در بین نمونه های ساخته شده 28 روزه در فاز درشت­ دانه استفاده از 10 درصد لاستیک بازیافتی همراه با 6 درصد دوده سیلیس و در فاز ریزدانه، نمونه حاوی 10 درصد لاستیک بازیافتی و 6 درصد دوده سیلیسی کمترین کاهش مقاومت فشاری و تغییر ناچیز مقاومت کششی نسبت به بتن معمولی را به همراه داشته است. در نهایت مقایسه نتایج آزمایش های انجام شده با روابط آیین­نامه­های معتبر دنیا نشان داد که دقت روابط آیین ­نامه ­های موجود برای بتن با لاستیک بازیافتی تابعی از درصد لاستیک مصرفی در بتن می­ باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بتن، پودر درشت دانه لاستیک بازیافتی، دوده سیلیسی، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، محیط زیست،لاستیک بازیافتی

عنوان انگلیسی Mechanical Properties of Concrete with Recycled Tires and Silica Fume
چکیده انگلیسی مقاله Sustainability helps the environment by reducing the consumption of non-renewable natural resources. Concrete uses a significant amount of non-renewable resources. Efforts aimed at producing environmentally friendly concrete can play a major role in securing sustainable construction. Candidate technologies for sustainable concrete materials include the incorporation of supplementary cementitious materials (SCMs) such as fly ash, silica fume and granulated blast furnace slag as a partial replacement for portland cement; the incorporation of recycled materials in concrete production. As a result, an experimental investigation was conducted to study the hardened properties of concrete constructed with 10% and 15% recycled tires (coarse and fine) as well as 6% silica fume. This experimental program consisted of ten mix designs. The hardened properties (compressive strength and tensile splitting strength) of concrete were compared with the provisions of the international design codes (U.S., Australia, Canada, Europe, and Japan). Results of this study show that using coarse recycled tires in the mix designs decreases compressive strengths between 35% and 45% and splitting tensile strength up to 20%. To overcome inferior hardened properties of recycled tire concrete mixes, silica fume (6%) has been added to the recycled tire concrete mixes. Results of the mixes including both recycled tire concrete and silica fume show better hardened properties compared with the mixes without silica fume, but still the hardened properties of the mixes with recycled tire and silica fume are less than the conventional concrete.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Concrete, Coarse Crumb Recycled Tiers , Silica Fume, Compressive Strength, Tensile Strength, Environmental,Crumb Recycled Tiers

نویسندگان مقاله محمد صادق دهقان | Monammad Sadegh Dehghan
Shahab danesh University
دانشگاه شهاب دانش قم

مهدی آرزومندی | Mehdi Arezoumandi
Shahab danesh University
دانشگاه شهاب دانش قم

فرزین بهلولی | Farzin Bohloli
Shahab danesh University
دانشگاه شهاب دانش

مجتبی کریمایی طبرستانی | Mojtaba Karimaei Tabarestani
Department of Civil Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

مسعود سعادت خوش | Masخud Saadatkhosh
Department of civil Engineering, Shahabdanesh University, Qom, Iran
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شهاب دانش قم


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28005-2&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات