|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۸۵-۲۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بهبود رفتار چرخهای قابهای فولادی دارای ستونهای CFT با استفاده از مهاربند و میراگرهای اصطکاکی دورانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
میراگرهای اصطکاکی دورانی، نوع خاصی از میراگرهای اصطکاکی هستند که دارای مزایای متعدد میباشند. میراگرها به منظور بهبود رفتار چرخهای سازهها در برابر بارهای ناشی از باد و زلزله مورد استفاده قرار میگیرند، این نوع میراگرها با دوران و باز دوران خود موجب استهلاک انرژی میشوند. در این تحقیق، به بررسی مقدار جابجایی و برش پایه سازه قابهای فولادی با ستونهای پُرشده با بتن(CFT) در دو حالت سازه مهاربندی شده همراه با میراگرهای اصطکاکیدورانی و سازه بدون مهاربند و میراگرهای اصطکاکیدورانی پرداختهشدهاست. قاب مرکب فولادی (با ستونهای CFT) مهاربندی شده تحت اثر رکورد یازده زلزله حوزه نزدیک، در نرمافزار ETABS مدل سازی، تحلیل و طراحی شدهاست. استفاده از مهاربند به همراه میراگراصطکاکیدورانی، جابجایی مرکز جرم بام سازه را تحتاثر یازده رکورد زلزله مورد بحث در نرمافزاراجزاء محدود ETABS برای نه رکورد نسبت به حالت بدون میراگر بین 13 تا 49 درصد کاهش و برای دو رکورد افزابشی بین 2 تا 17 درصد داشتهاست. استفاده از مهاربند به همراه میراگرهایاصطکاکیدورانی برای هشت رکورد باعث کاهش برش پایه سازه به میزان 11 تا 37 درصد شده است. و در سه رکورد باعث افزایش برشپایه به میزان 3 تا 26 درصد شده است. سپس یک قاب یک دهانه یک طبقه با همان مصالح و مشخصات در نرمافزاراجزاء محدود ABAQUSمدل سازی گردیده است. برای بارگذاری جانبی ستونها از پروتکل بارگذاری جانبی بر اساس ATC-24 و دستورالعمل استفاده از میراگرها در طراحی و مقاوم سازی ساختمانها استفاده شده است. با توجه به ضابطه شماره 766 سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی ایجاده شده در اثر رکورد یازده زلزله معرفی شده در نرمافزار ETABS ازسیکلهای بارگذاری با فرکانس معادل 1.15T در نرمافزاراجزاء محدود ABAQUS استفاده شده است. استفاده از مهاربند و میراگراصطکاکیدورانی در نرمافزاراجزاء محدود ABAQUS تحت اثرهریک از رکوردهای مورد بحث جابجایی سازه را نسبت به سازه بدون مهاربند و بدون میراگر اصطکاکی دورانی به مقدار 16 تا 33 درصد کاهش داده است. استفاده از مهاربند به همراه میراگراصطکاکیدورانی در نرمافزاراجزاء محدود ABAQUS تحت اثرهر یک از رکوردهای مورد بحث باعث کاهش برش پایه شدهاست. مقدار کاهش نیرو برای رکورد زلزلههای مورد بحث یکسان نبوده و این مقدار از 8 تا 34.7 درصد متغیر بوده است. نمودارهای هیسترزیس برش پایه سازههای مهاربندی شده را در دوحالت سازه با میراگر و بدون میراگر را به خوبی نشان دادهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قابهای خمشی فولادی مرکب،استهلاک انرژی،سختی،میراگراصطکاکیدورانی،منحنیهیسترزیس |
|
عنوان انگلیسی |
Improved Cyclic Behaviour of Concrete Filled Tube (CFT) Using Rotational Friction dampers and bracing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Rotational friction dampers are a specific type of friction dampers which have several advantages. Dampers are used to improve the cyclic behavior of structures against forces caused by wind and earthquake. These types of dampers will cause energy dissipation by its rotating and rerotating. However, complete and comprehensive researches have not been performed on the effect of rotational friction dampers and their effect on the bearing capacity of steel frames. In this research, the behavior of concrete-filled steel tube (CFT) in two cases frame braced with rotational friction dampers and frame braced without rotational friction dampers is investigated. For verification, the results obtained from finite element method software, ABAQUS, were compared with that of experimental studies for test samples used in a building with a height of 300m in Osaka, Japan. The hysteresis curves of the modeled samples are in good agreement with the experimental results. In order to investigate the performance of steel composite frame (with CFTs) braced with rotational friction dampers towards to steel composite frame (with CFTs) braced without rotational friction dampers under the effect of three earthquake Far-field records, the structure was modeled, designed and analyzed in ETABS software. The use of bracing with rotational friction dampers has caused a decrease in the displacement of the roof's center of mass for each record mentioned above which modeled in ETABS software. It decreased by 13 to 49 % for 9 records and increased by 2 to 17 % for 2 records. The use of bracing along with rotational friction damper modeled in ABAQUS software under the effect of each record has caused a decrease in base shear. The extent of these reductions was different for each record mentioned above. In each record modeled in ETABS software, the base shear of the structure has not reduced similarly; however, in some cases, the base shear has increased. It had a decrease of 11 to 37% for 7 records and an increase of 3 to 26% for 4 records. Then a Single-storey frame with single-span With the same materials and specifications introduced in ETABS software in ABAQUS software Has been modeled. For lateral loading of columns, the lateral loading protocol based on ATC-24 and the instructions for using dampers in the design and reinforcement of buildings have been used. According to Regulation No. 766 of the Program and Budget Organization, the loading cycles introduced in ETABS software with a frequency of 1.15T have been used in the ABAQUS Limited Components Software to move. The use of rotary braces and crankshafts in the ABAQUS limited component software under the influence of each of the discussed records has reduced the displacement of the structure relative to the structure without braces and without rotational friction dampers of the structure mentioned above was exerted under the record effect of the same earthquake in ABAQUS software The use of bracing along with rotational friction damper modeled in ABAQUS software under the effect of each record has caused a decrease in base shear. The amount of energy reduction for records understudy was not equal and varied from 8% to 34.7%. The hysteresis curves of base shear of braced structures with and without dampers are well presented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Composite steel bending frames,Energy damping,Circular damping,Hysteresis curve,Stiffness |
|
نویسندگان مقاله |
احمد ملکی | ahmah maleki Faculty of islamic Azad University Maragheh Branch هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
علی ستاری | ali sattari PhD student دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
محمد علی لطف اللهی | Mohammad Ali Lotfollahi Yaghin Professor of Civil Engineering, University of Tabriz هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56554-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل (کامل) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|