|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۵۳-۱۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه و ارزیابی رفتار خستگی مخلوطهای آسفالتی حاوی پودر لاستیک و پودر لاستیک فرآوری شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
محققین روسازی طی دهههای اخیر بهمنظور بهبود مشخصات و ویژگیهای رئولوژیکی قیر اقدام به استفاده از افزودنیهای اصلاحکننده نظیر پودر لاستیک و عملکرد مخلوط آسفالتی نمودهاند. پودر لاستیک علاوه بر بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی، همچون افزایش عمر خستگی، مقاومت شیار شدگی و کاهش حساسیت رطوبتی، نقش مؤثری در اهداف محیطزیستی ایفا دارد. علیالرغم مزایای ذکر شده، استفاده از پودر لاستیک به روش تر در روسازیهای آسفالتی با مشکلاتی نظیر افزایش هزینه تولید، پیرشدگی اولیه و دلمه و دوفازی شدن قیر لاستیکی همراه بوده است. یکی از روشهای نوین تسهیل در استفاده از پودر لاستیک، فرآوری آن با مواد معدنی فعالکننده سطحی میباشد که منجر به تولید پودرلاستیک فرآوری شده گردیده که به صورت خشک در تهیه مخلوط آسفالتی به کار برده میشود. در این روش پودرلاستیک با افزودنیهای شیمیایی و قیر ترکیب شده و محصولی تولید میشود که بهآسانی در دماهای متداول اختلاط با مصالح سنگی مخلوط میشود. مرکز تحقیقات روسازی دانشگاه تربیت مدرس با همکاری گروه شیمی دانشگاه، نمونه جدید و بومی پودرلاستیک فرآوریشده با ماده معدنی فعالکننده سطح تهیه کرده است. با توجه به جدید بودن این ماده، نیاز است تا تحقیقات جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاحشده با آن انجام گردد. بدین منظور، در این پژوهش با بکارگیری پودرلاستیک فرآوری شده حساسیت رطوبتی و مقاومت خستگی مخلوط آسفالتی با انجام آزمایشهای کشش غیر مستقیم استاتیکی و دینامیکی ( ITS[1] و3 ITFT) مورد ارزیابی قرار گرفته و نمونههای تهیه شده با قیر لاستیکی تولید شده به روش متداول تر مقایسه گردید. نتایج حساسیت رطوبتی نمونهها نشان داد که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک و پودرلاستیک فرآوری شده مقاومت نمونهها را در شرایط خشک و اشباع بهبود بخشیده است. این در حالی است که پودرلاستیک فرآوری شده عملکرد به مراتب بهتری نسبت به پودرلاستیک معمولی مخصوصا در شرایط اشباع دارد. از سوی دیگر، نتایج آزمایش خستگی مخلوط نشان داد که مقاومت خستگی نمونههای حاوی پودرلاستیک فرآوری شده دارای عملکرد بهتری در مقایسه با نمونه شاهد و نمونههای اصلاحشده با پودرلاستیک دارند. 2 Indirect Tensile Strength 3 Indirect Tensile Fatigue Test |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خستگی مخلوط آسفالتی،حساسیت رطوبتی،پودر لاستیک فرآوری شده،قیرلاستیکی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of fatigue resistance of HMA mixes containing processed asphalt rubber |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Over the past decades, pavement researchers have taken different approaches to enhance rheological properties of bitumen and performance of asphalt mixtures. Application of additives such as Crumb Rubber is one of the most economic approaches. The use of Crumb Rubber not only improves performance of asphalt mixtures by increasing fatigue life and rutting resistance of mixes but it reduces moisture susceptibility of mixes and bring about several environmental benefits. Despite the above mentioned advantages, mixing Crumb Rubber with bitumen in conventional dry and wet processing results in problems such as increased production cost, initial aging, and coagulation of rubber modified bitumen, as well as phase separation of the modified binder. In order to overcome the above problems, an innovative technique was developed to produce CRM mixtures in TMU Road Research Centre. This method, named Processed Crumb Rubber Modifier (PCRM), was consisted of incorporating surface activate materials in rubber-bitumen blends and produce rubber type granules. Since this material is new, extensive experimental research works are required to evaluate properties of the P-CRM modified bitumen and performance of asphalt mixtures prepared with that. In this research, with producing reacted and activated rubber bitumen, the moisture susceptibility and fatigue resistance of asphalt mixtures, prepared with P-CRM and CRM were investigated. This was with testing mixes under Indirect Tensile Strength (ITS) and Indirect Tensile Fatigue Test (ITFT). In addition, properties of the P-CRM content specimens were compared with those of the wet-processed rubber modified bitumen. Moisture susceptibility testing results showed that the application of Crumb Rubber in modifying bitumen with wet processing as well as with P-CRM method increased indirect tensile strength of the specimens in both dry and saturated conditions. However, specimens prepared using P-CRM material had better performance in saturated conditions. On the other hand, results of mixes tested under ITFT indicated that fatigue resistance of specimens containing P-CRM was greater (compared with the control specimens and those modified using CRM). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Fatigue resistance,moisture susceptibility Crumb rubber modified bitumen,Processed Crumb Rubber (P-CRM). |
|
نویسندگان مقاله |
مهردخت دوستی | مهردخت doosti M.Sc. Student, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Iran دانشگاه تربیت مدرس
امیر کاووسی | AMIR KAVUSSI Professor, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modarres University, Tehran دانشگاه تربیت مدرس
مهدی آذرنیا | mehdi azarnia Phd. Student, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Iran دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-55350-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل (کامل) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|