|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۷۵-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روایی و پایایی مقیاس خشم رانندگان و ارتباط آن با پارامترهای روانشناختی و ارزیابی تفاوتها براساس سن و جنس (مطالعه موردی: کلانشهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقیاس خشم رانندگی (DAS) یکی از معتبرترین و کاربردیترین ابزارها برای سنجش میزان خشم رانندگان است. از همین رو، این مطالعه قصد دارد تا با استفاده از ابزارهای آماری مناسب روایی و پایایی این مقیاس را در بین رانندگان ایرانی مورد ارزیابی قرار دهد. برای سنجش اعتبار این ابزار، از دو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ساختار 6 عاملی را برای این مقیاس مناسب دانست. پس از آن، ساختار 6 عاملی بدست آمده از مرحله تحلیل عاملی اکتشافی در دو مدل متمایز با در نظر گرفتن وجود و عدم وجود همبستگی بین خرده مقیاسها و همچنین مدل تک عاملی پرسشنامه به کمک تحلیل عاملی تأییدی مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج این روش نشان داد که ساختار تک عاملی این ابزار در مقایسه با دو ساختار دیگر مناسب نیست و علاوه بر آن بهترین مقادیر مربوط به ساختار 6 عاملی بدون در نظر گرفتن همبستگی بین مؤلفهها میباشد. بر اساس نتایج آزمون ANOVA نیز، به طور کلی از نظر جنسیت و سن در بین شرکت کنندگان ایرانی تفاوتهای معناداری در خشم رانندگی وجود دارد، که در این بین جوانان و مردان نمرات نسبتاً بیشتری را کسب میکنند. علاوه بر این، نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که روابط معناداری بین خرده مقیاسهای DAS با دو مقیاس افسردگی-اضطراب-استرس (DASS) و پرخاشگری باس پری (BPAQ) وجود دارد. همچنین، بین تعداد تصادفات قابل توجه با انسداد ترافیک، نمرات کلی DASS و BPAQ ارتباط معناداری وجود دارد. از طرف دیگر، روابط بین تعداد تصادفات جزئی نیز با خرده مقیاس رانندگی آهسته و نمره کلی BPAQ از نظر آماری معنادار بود. سرانجام، این مطالعه نشان داد که پرسشنامه DAS معیار معتبر و قابل اعتمادی برای ارزیابی خشم رانندگان ایرانی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خشم رانندگی،پرخاشگری،تصادفات،تحلیل عاملی،خشونت |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of drivers anger scale and its relationship with psychological parameters and evaluation of differences based on age and sex (Case study: Tehran metropolis) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Driving Anger Scale (DAS) is one of the most reliable and practical tools for measuring drivers' anger. Therefore, this study intends to evaluate the validity and reliability of this scale among Iranian drivers using appropriate statistical tools. To assess the validity of this tool, two methods of exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used. The results of EFA showed the 6-factor structure is suitable for this scale. Then, the 6-factor structure obtained from the EFA, was compared as three type of models. The results of this method showed that the one-factor structure of this tool is not suitable in comparison with the other two structures, especially the bi-factor one. According to the results of ANOVA test, in terms of gender and age, there are significant differences in driving anger among Iranian participants, which young and men get relatively higher scores. In addition, the results of correlation analysis indicated that there are significant relationships between DAS subscales with Depression-Anxiety-Stress Scale (DASS) and Buss-Perry Aggression (BPAQ) scores. Also, there are significant relationship between the number of major accidents with traffic jams, overall DASS and BPAQ scores. On the other hand, the relationships between the number of minor accidents with the slow driving subscale and the overall BPAQ score were statistically significant. Finally, this study showed that the DAS questionnaire is a valid and reliable criterion for assessing the anger of Iranian drivers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Driving anger,Aggression,Accidents,Factor analysis,Violence |
|
نویسندگان مقاله |
بهنام عبدی | Behnam Abdi MSc student دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر
سید صابر ناصرعلوی | saber naseralavi Professor Assistant استادیار دانشگاه شهید باهنر
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-23286-2&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل (کامل) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|