این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 6 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۲، صفحات ۴۱۹-۴۳۲
عنوان فارسی
بررسی نقش هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در سازگاری اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در سازگاری اجتماعی بود. هر سه متغیّر بیانشده در بسیاری از متغیّرهای دیگر روانشناختی میتوانند نقش مهمی را ایفا کنند و از این لحاظ، بررسی نقش آنها در حیطههای مختلف مهم به شمار میآید. روش: جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی بودند. از این جامعه، پنج دانشکدۀ موجود در نظر گرفته شد و به شیوۀ نمونهگیری خوشهای از هر دانشکده، یک رشته و یک کلاس به طور تصادفی و به شیوۀ قرعهکشی انتخاب شدند. تعداد نمونه، 191 نفر(116 دختر و 75 پسر) بود که سیاهۀ هوش معنوی کینگ، مقیاس سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران و پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل برای آنان اجرا شد. یافتهها: در این مدل، فرضیۀ تحقیق به طور کلی در سطح 001/0 تأیید شد. همچنین بر اساس نتایج، هوش معنوی در سطح 0001/0 و سرسختی روانشناختی در سطح 01/0 به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در سطح مطلوبی پیشبینی کنندههای معناداری برای سازگاری اجتماعیند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری اجتماعی، سرسختی روانشناختی، هوش معنوی،
عنوان انگلیسی
The Role of Spiritual Intelligence and Psychological Hardiness in Student’s Social Adjustment Sharifi Fard, A.
چکیده انگلیسی مقاله
: The purpose of this study is to investigate the role of spiritual intelligence and psychological hardiness in social adjustment. All three variables expressed in many other psychological variables can play an important role, and in this regard, their role in different domains is important. Method: The statistical population of the present study was undergraduate students at the University of Mohaghegh Ardabili. From this society, 5 faculties were considered and selected by cluster sampling from each college of a discipline and a class, randomly and in a draw. Our sample size was 191 (116 girls and 75 boys), which included Spiritual Intelligence Index, Kobasa's and others' Psychological Hardiness Scale, and Bell's social adjustment questionnaire. Results: In this model, our hypothesis was generally confirmed at the level of 0.001. Also, based on the results, spiritual intelligence at the level of 0.0001 and psychological hardiness at the level of 0.01 significantly contributed to social adjustment Nose. Conclusion: The authors of the survey conclude that spiritual intelligence and psychological hardiness at the desired level are significant predictors of social adjustment
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
words, social adjustment, psychological hardiness, spiritual intelligence
نویسندگان مقاله
سید علی شریفی فرد |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
گلناز علی بابائی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و رانشناسی
محمد نریمانی |
دکتری تخصصی روانشناسی، استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
فرناز خدادادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_689_e335f2598732422fe3916ec1b43f3b37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات