این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۲۸۳-۳۰۴

عنوان فارسی تأثیر فرهنگ بیگانه بر دانشجویان اعزامی به خارج از کشور با نگرش امنیتی
چکیده فارسی مقاله  هدف: مسئله اصلی در تحقیق حاضر این بود که چه اندازه حضور دانشجویان ایرانی در کشورهای بیگانه با پیامدهای امنیتی همراه است؛ بدین معنا که این حضور چه اندازه در گرایشهای دینی، جاسوسی، شرکت و فعالیت در محافل ضد ایرانی، عدم بازگشت به وطن و پذیرش تابعیت دوگانه یا مضاعف و تغییر هویت فردی دانشجویان اعزامی به خارج از کشور مؤثر است. روش: این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایش و روش گردآوری اطلاعات میدانی انجام شد و ابزار آن پرسشنامه محقق‌ساخته بود. حجم نمونه برابر با 250 در نظر گرفته شده است. روش نمونه‌گیری بر اساس گروههای یادشده، روش طبقه‌ای نامتناسب، سپس تصادفی سیستماتیک بود که با استفاده از جدول مورگان به دست آمد. روایی پرسشنامه از طریق روایی منطقی و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد که برابر با 811/0 بوده است. یافته‌ها: داده‌های توصیفی نشان می‌دهد که میانگین نمره تأثیر فرهنگ بیگانه در دانشجویان اعزامی به خارج از کشور(3.53) بیشتر از دانشجویان داخل کشور (3.07) است. برای بررسی تأثیر فرهنگ بیگانه بر دانشجویان، از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیّری مانکووا استفاده شد. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیّری نشان داد بین گروههای دانشجویان خارج از کشور و داخل، از لحاظ تأثیرپذیری فرهنگ بیگانه تفاوت معناداری وجود دارد(926/5F= و 001/0=P) و بیانگر این است که فرهنگ بیگانه تأثیرگذار بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ بیگانه، دانشجویان اعزامی به خارج، نگرش امنیتی، هویت، گرایشهای مذهبی، نفوذ،

عنوان انگلیسی The Impact of the Presence of Iranians as Students in Foreign Countries with a Security Approach
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The main issue of this research is to what extent the presence of Iranians as students in foreign countries is associated with security consequences. In other words, this article seeks to examine the impact of the presence of Iranians as students in foreign countries with a security approach. To put it differently, to what extent is this presence effective in religious tendencies, espionage, participation and activity in anti-Iranian circles, non-return to the homeland and acceptance of dual or dual citizenship and change of individual identity of student members abroad? Method: The method of this research is descriptive-analytical. The method of collecting field information and its tools has made the researcher's questionnaire. The sample size is considered to be 250. The sampling method, based on the above groups, is a disproportionate, then systematic, randomized stratified method obtained using Morgan's table. The validity of the questionnaire was obtained through logical validity and reliability by Cronbach's alpha coefficient, which was equal to 0.811. Results: Descriptive data have shown that the average score of foreign culture in students sent abroad (3.53) is higher than students in the country (3.07). Mancova's single-variable covariance analysis test was also used to assess the effect of foreign culture on students. Conclusion: The results of the univariate analysis of covariance showed that there was a significant difference between groups of students abroad and inside in terms of the influence of foreign culture (P = 5.92 and P = 0.001). And it shows that foreign culture has been influential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرهنگ بیگانه, دانشجویان اعزامی به خارج, نگرش امنیتی, هویت, گرایشهای مذهبی, نفوذ

نویسندگان مقاله رضا عبدالرحمانی |
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشیار علوم اجتماعی دانشکده منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین.

علیرضا زرگر |
دکترای علوم سیاسی، دانشگاه پونا- هند، استادیارگروه علوم سیاسی دانشکده عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین

محمد براتی |
کارشناس ارشد اطلاعات.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_895_fd1d4106c619f9b72b3aee9d1de7aea2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات