این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۲۰۳-۲۱۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مبانی دینی و روان‌شناختی ازدواج در بستر فرهنگ اسلامی بر کاهش گامافوبیا یا ترس از ازدواج در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبانی دینی و روان‌شناختی ازدواج در بستر فرهنگ اسلامی بر کاهش گامافوبیا یا ترس از ازدواج در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان زن مقطع دکتری دانشگاه تبریز بودند که از میان آنها 30 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی(15 نفر) و کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته گامافوبیا به عنوان پیش‌آزمون- پس‌آزمون در این پژوهش استفاده شد. برنامه آموزشی طراحی‌شده به عنوان متغیّر مستقل در هشت جلسه یک ساعته، هفته‌ای دو جلسه روی آنها اجرا شد و در نهایت، داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرم‌افزار اس.پی.اس.اس-13 تحلیل شدند. در تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیّری با طرح اندازه‌گیری مکرر و تک‌متغیّری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج، کاهش معنادار میانگین نمرات پس‌آزمون گامافوبیای گروه آزمایشی در مقایسه با نمرات گروه کنترل را نشان داد. به طور کل، آموزش مبانی دینی و روان‌شناختی ازدواج در بستر فرهنگ اسلامی در سطح معناداری سبب کاهش گامافوبیا یا ترس از ازدواج می‌شود. نتیجه‌گیری: از برنامه آموزش فلسفه ازدواج بر مبنای دیدگاه اسلامی برای کاهش ترس از ازدواج دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی، ازدواج، فرهنگ اسلامی، گامافوبیا، دانشجویان تحصیلات تکمیلی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Teaching the Religious and Psychological Foundations of Marriage in the Context of Islamic Culture on the Reduction of Gamophobia or Fear of Marriage in Graduate Students of Tabriz University
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of this research is to study the effectiveness of teaching the religious and psychological foundations of marriage in the context of Islamic culture on reducing Gamophobia or fear of marriage in graduate students of Tabriz University. Method: The present study is a semi-experimental research with pretest and posttest design with one-month follow-up with the control group. The research population is all female doctoral students of Tabriz University. Among them, 30 students were randomly assigned to experimental (15) and control (15 students) groups. A researcher-made questionnaire of Gambafia is used as pre-test and post-test in this research. The training program is designed as an independent variable in 8 sessions of one hour, two sessions a week. Finally, the data were analyzed using covariance analysis and analyzed by SPSS version 13 software. In analyzing data, multivariate covariance analysis with repeated and single variable design was used. Results: The results showed a significant reduction in the mean scores of the experimental group Gamophobia in comparison with the control group scores. Generally, the teaching of the religious and psychological principles of marriage in the context of Islamic culture significantly reduced the level of gamafobia or fear of marriage. Conclusion: Based on the results of the study, it is suggested that the marriage philosophy training program based on an Islamic perspective be used to reduce the fear of marital graduate students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اثربخشی, ازدواج, فرهنگ اسلامی, گامافوبیا, دانشجویان تحصیلات تکمیلی

نویسندگان مقاله علی ایمان‌زاده |
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_891_64e6308aaa793cbfce81056224e11034.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات