این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 15 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۱۶۷-۲۰۲
عنوان فارسی
طراحی الگوی مدیریت عملکرد در صنایع خلاق و فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
هدف: صنایع خلاق یا فرهنگی مفهوم نسبتاً نوظهوری است که در دهههای اخیر و در سیاستگذاریهای اقتصادی و فرهنگی به آن توجه شده است. با توجه به وابستگی بسیار به خلاقیت نیروی انسانی، مدیریت صحیح منابع انسانی در این سازمانها از کلیدیترین فعالیتهای مدیریت است. یکی از سازوکارهای مهم مدیریت منابع انسانی که میتواند نقش مؤثری در استفاده بهینه از سرمایه انسانی داشته باشد، نظام مدیریت عملکرد است. با توجه به مشخصههای خاص صنایع خلاق و فرهنگی، هدف اصلی این پژوهش ارائه الگو برای نظام مدیریت عملکرد در این حوزه بود. روش: اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق مصاحبه با خبرگان، گردآوری و سپس با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد(رویکرد گلیزر) تحلیل و الگوی مد نظر استخراج شد. یافتهها: الگوی استخراجی متشکّل از 9 مؤلفه اصلی است که عبارتند از: مؤلفههای فرایندی، مؤلفههای کلیدی، مؤلفههای مبنایی، بافتار سازمانی، مؤلفههای اقتضائی، مؤلفههای مدیریتی، مؤلفههای ورودی مدیریت عملکرد، مؤلفههای خروجی مدیریت عملکرد و مؤلفههای اثربخشی مدیریت عملکرد، که مؤلفههای فرایندی، کلیدی و مبنایی، هسته محوری الگو را تشکیل دادهاند. نتیجهگیری: با تکیه بر الگوی ارائه شده، میتوان یک نظام کارامد و متناسب مدیریت عملکرد برای اعمال در صنایع خلاق و فرهنگی ارائه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت عملکرد، صنایع خلاق، صنایع فرهنگی، نظریهپردازی دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Designing a Performance Management Model for Cultural and Creative Industries
چکیده انگلیسی مقاله
Cultural Industries” or "Creative Industries" is a concept that has been used in recent decades and is considered on economic and .cultural policy-making. Due to the high dependence on employee’s creativity, proper managing of human resources in these organizations is one of the key activities of the management. One of the important mechanisms of HRM that can play an effective role in optimizing the use of human capital is the performance management. Given the specific characteristics of the cultural and creative industries, the main purpose of this research was providing a pattern or model for performance management system in this field. Method: The information needed for this study is collected through interviews with experts and then by using the grounded theory (Glaser approach), analyzed and the desired model extracted. Results: The extracted model consists of 9 main components: process components, key components, baseline components, organizational context, organization’s specific conditions, management components, input components of the performance management, output components of performance management and effective components of performance management, which process, key, and baseline components are the core of the model. Conclusion: based on the presented model, an efficient and appropriate performance management system can be provided for application in creative and cultural industries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت عملکرد, صنایع خلاق, صنایع فرهنگی, نظریهپردازی دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
سید مهدی شریفی |
دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران، استادیار مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران
طاهر روشندل اربطانی |
دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران، استاد مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران.
میثم لطیفی |
دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع). تهران، ایران..
جواد جواهری |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_890_01a6b19c5382a7359e601ab2fc87a00d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات