این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۵۱۹-۵۴۲

عنوان فارسی نظریه اسلامی پیشرفت تربیتی بر اساس مبانی انسان‌شناختی علامه طباطبایی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائه نظریه اسلامی پیشرفت تربیتی بر اساس تحلیل نظریات انسان‌شناختی علامه طباطبایی بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی- اجتهادی و مبتنی بر داده‌های کتابخانه‌ای، به دنبال کشف نظریه اسلامی پیشرفت تربیتی بود که همان تبیین علّی روابط میان مبانی انسان‌شناختی و اصول بایسته نظام تربیتی است. یافته‌ها: مبانی انسان‌شناختی علامه طباطبایی با بیان نظریه فطرت، اراده آزاد انسانی، کمال‌جویی، سعادت‌طلبی، کرامت، عقلانیت اسلامی و اصل نیازمندی انسان و نیز تأثیرپذیری او از جامعه، لزوم استمرار تربیت در طول زندگی انسان و ضرورت ابتنای آن بر وحی و فطرت، ضرورت اعتدال در تربیت و لزوم توجه به کرامت انسانی در اصول راهبردی تربیت، ضرورت تعمیق عقلانیت و تقویت خردورزی در فرایند تربیت و مسؤولیت انسان در این فرایند را اثبات می‌کند. نتیجه‌گیری: ابتنای اصولی ارکان تربیت بر مبانی انسان‌شناختی علامه، نظریه پیشرفت تربیتی را به صورت همه‌جانبه تدوین کرده، موجبات رشد و تعالی وجودی انسان را فراهم آورده و سبب وصول به سعادت حقیقی می‌شود. عملیاتی کردن این نظریه یکی از عوامل تحقق حیات طیبه و زندگی گوارای انسانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه اسلامی، پیشرفت تربیتی، مبانی انسان‌شناختی، علامه طباطبایی،

عنوان انگلیسی Islamic Theory of Education Development based on Anthropological Foundations of Allameh Tabatabai
چکیده انگلیسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائة نظریة اسلامی پیشرفت تربیتی بر اساس تحلیل نظریات انسان‌شناختی علامه طباطبایی بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی- اجتهادی و مبتنی بر داده‌های کتابخانه‏ای، به دنبال کشف نظریة اسلامی پیشرفت تربیتی بود که همان تبیین علّی روابط میان مبانی انسان‌شناختی و اصول بایسته نظام تربیتی است. یافته‌ها: مبانی انسان‌شناختی علامه طباطبایی با بیان نظریة فطرت، ارادة آزاد انسانی، کمال‌جویی، سعادت‌طلبی، کرامت، عقلانیت اسلامی و اصل نیازمندی انسان و نیز تأثیرپذیری او از جامعه، لزوم استمرار تربیت در طول زندگی انسان و ضرورت ابتنای آن بر وحی و فطرت، ضرورت اعتدال در تربیت و لزوم توجه به کرامت انسانی در اصول راهبردی تربیت، ضرورت تعمیق عقلانیت و تقویت خردورزی در فرایند تربیت و مسؤولیت انسان در این فرایند را اثبات می‌کند. نتیجه‌گیری: ابتنای اصولی ارکان تربیت بر مبانی انسان‌شناختی علامه، نظریة پیشرفت تربیتی را به صورت همه‌جانبه تدوین کرده، موجبات رشد و تعالی وجودی انسان را فراهم آورده و سبب وصول به سعادت حقیقی می‌شود. عملیاتی کردن این نظریه یکی از عوامل تحقق حیات طیبه و زندگی گوارای انسانی است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظریة اسلامی, پیشرفت تربیتی, مبانی انسان‌شناختی, علامه طباطبایی

نویسندگان مقاله فاطمه‌السادات هاشمیان |
دکترای مدرسی معارف، استادیار دانشگاه معارف/

عبدالحسین خسروپناه |
دکترای کلام اسلامی، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_1014_599c60e9d1d66a189622a24610d336fc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات