این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۲۰۷-۲۳۰

عنوان فارسی وابستگی به مسیر در شکل‌گیری حکمرانی نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی شکل‌گیری وضعیت موجود حکمرانی نظام آموزش عالی ایران (دولت‌گرا و متمرکز) از طریق فرایند وابستگی به مسیر بعد از انقلاب اسلامی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای بود و با استفاده از رویکرد کیفی و بهره‌گیری از راهبرد تحلیل تاریخی به بررسی پدیدۀ مدّ نظر اقدام شد. شیوۀ گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر به صورت کتابخانه‌ای بود؛ بدین صورت که اسناد و مدارک علمی مربوط به چگونگی اداره کردن دولت و نظام آموزش عالی در بازۀ زمانی بعد از انقلاب اسلامی بررسی شد. یافته‌ها: بررسی سازوکارهای بازتولید در فرایند وابستگی به مسیر نشان داد یک توالی خودتقویت‌کننده، شامل 1. وقوع انقلاب اسلامی، جنگ و اتخاذ رویکرد دولت‌گرا، 2. شکست سیاستهای مربوط به اصلاحات ساختاری و 3. ضعف در انسجام و اجرای قوانین مربوط به خودمختاری دانشگاهها، موجبات شکل‌گیری حکمرانی دولت‌گرا در نظام آموزش عالی ایران را فراهم کرده است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان گفت انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی به عنوان دو بزنگاه اساسی، موجب شکل‌گیری حکمرانی دولت‌گرا و متمرکز در نظام آموزش عالی کشور شده‌اند و با شکست سیاستهای مربوط به اصلاحات ساختاری و اجرای ناقص قوانین مربوط به خودمختاری دانشگاهی نیز این نوع حکمرانی تقویت شده است؛ به طوری که اکنون برگشت از آن به آسانی ممکن نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وابستگی به مسیر، حکمرانی آموزش عالی، الگوی دولت‌گرا،

عنوان انگلیسی Path Dependence in The Formation of Higher Education Governance in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of this study is to investigate the formation of the current governance of the Iranian higher education system (state-oriented and centralized) through the theory of path dependence after the Islamic Revolution. Method: In this study, using a qualitative approach and using the historical analysis strategy, the formation of the governance of the Iranian higher education system was examined. The method of data collection in the study was the library form. Thus, scientific documents related to how the government and the higher education system were run in the period after the Islamic Revolution were examined. Results: Examination of the reproduction mechanisms in the process of path dependence showed that a self-reinforcing sequence has led to the formation of government-oriented governance in the Iranian higher education system. These sequences were as follows: 1. The occurrence of the Islamic Revolution, war, and the adoption of a state-oriented approach, 2. The failure of policies related to structural reforms, and 3. Weakness in the implementation of laws related to the autonomy of universities. Conclusion: In general, it can be said that the Islamic Revolution and the occurrence of the imposed war as two main Critical Junctures have led to the formation of government-oriented and centralized governance in Iran's higher education system, and with the failure of structural reform policies this type of governance has also been strengthened, so that it is not easy to reverse it now.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله وابستگی به مسیر, حکمرانی آموزش عالی, الگوی دولت‏گرا

نویسندگان مقاله هادی یوسفی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران

جمیله علم‏الهدی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، گرایش فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران.

علی خورسندی طاسکوه |
استادیار گروه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی، گرایش سیاست آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران.

غلامرضا ذاکرصالحی |
دانشیار گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، گرایش حقوق اسلامی. مؤسسه پژوهش و برنامه‏ریزی آموزش عالی. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_1088_ede5f510a5203d89dc53eccd83ccc3ca.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات