این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 8 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۶۵۳-۶۷۶
عنوان فارسی
سنجش تأثیر سواد رسانهای در استفاده از فضای مجازی بر اخلاق اجتماعی کاربران(مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب)
چکیده فارسی مقاله
هدف: سواد رسانهای و اخلاق اجتماعی دو مقولۀ مهم در عصر کنونیاند. نظر به اهمیت این دو مقوله، هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر سواد رسانهای و مؤلفههای آن بر اخلاق اجتماعی کاربران بود. روش: این پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع کاربردی و جامعۀ آماری آن، شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد بود که روایی و پایایی آنها مجدد تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری تحت نرمفزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. یافتهها: متغیّر سواد رسانهای و مؤلفههای آن بر اخلاق اجتماعی جامعۀ هدف، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ضریب تعیین به دست آمده نشان میدهد که 5/92 درصد از واریانس متغیّر اخلاق اجتماعی توسط سواد رسانهای تبیین میشود. کلیۀ شاخصهای برازش مدل نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل تحقیقاند. نتیجهگیری: افراد واجد سواد رسانهای، در استفاده از فضای مجازی کمتر در معرض آسیبهای اخلاق اجتماعی قرار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد رسانهای، فضای مجازی، اینترنت، اخلاق اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Measuring the Impact of Media Literacy on the Use of Cyberspace on Social Ethics of Users (Case Study: Master Students of Islamic Azad University, South Tehran Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Media literacy and social ethics are two important issues in the current era. Given the importance of these two categories, the purpose: of this study is to assess the impact of media literacy and its components on social ethics of users.Method: This is a descriptive-correlational research of applied type. The statistical population is Master students of Islamic Azad University of South Tehran Branch. Data collection tool is two standard questionnaires. Structural equation modeling under Smart Pls software was used to analyze the data. Findings: The results indicate that the variable of media literacy and its indicators have a positive and significant effect on social ethics. The obtained coefficient of determination shows that 92.5% of the variance of social ethics variable is explained by media literacy. All model fit indices indicate the optimal fit of the research model. Conclusion: According to the results of this study, people with media literacy are less exposed to the harms of social ethics in using cyberspace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد رسانهای, فضای مجازی, اینترنت, اخلاق اجتماعی
نویسندگان مقاله
عطیه بحرانی |
دکترای تخصصی مدیریت دولتی، استادیارگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام
زهرا فروتنی |
دکترای تخصصی مدیریت دولتی، استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام.
زینب بوجلالی |
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1174_d1c489309d5692923516380ec7f3f998.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات