این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۵۶۳-۵۹۰
عنوان فارسی
عوامل مرتبط با افزایش و کاهش گرایش دانشجویان به دینداری؛ بررسی پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف: این مطالعه با هدف فهم عوامل مرتبط با افزایش و کاهش گرایش دانشجویان به دینداری انجام شد. روش: رویکرد این مطالعه، کیفی و روش آن پدیدارشناختی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش، 105 نفر از مطلعان در چهار خوشۀ دانشجویان(75 نفر)، اعضای هیئت علمی(9 نفر)، مدیران فرهنگی(9 نفر) و استادان حوزوی(12 نفر) بودند که به روش نمونهگزینی هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از فن مصاحبۀ نیمهساختارمند و برای تحلیل دادهها از روش کُلایزی استفاده شد. یافتهها: دربارۀ عوامل مرتبط با افزایش گرایش به دینداری، تحلیل دادهها به شناسایی 49 زیرمضمون و 29 مضمون منتج شد. مضامین «زندگی و رشد در خانوادههای مذهبی»، «وجود الگوهای دینداری در جامعه و دسترسی به این الگوها»، «صداقت و اخلاص دینی در فعالیتهای مسئولان و آحاد جامعه»، «روش تدریس مدرسان دروس معارف»، «گرایش درونی و فطری انسان به دینداری»، «کسب دستاوردهای مثبت از دین و ظرفیتهای آن در زندگی» و «تقویت اندیشهورزی دینی و کیفیت مبانی معرفتی»، مضامینی بودند که دستکم سه خوشه از اعضای گروه نمونه، از آنها به عنوان عوامل مرتبط با افزایش گرایش دانشجویان به دینداری یاد کردند. دربارۀ عوامل مرتبط با کاهش گرایش به دینداری، تحلیل دادهها بیانگر 87 زیرمضمون و 60 مضمون اصلی بود. مضامین «سوء عملکرد افراد به ظاهر مذهبی»، «سوءرویّهها در تبلیغ و تبیین دین»، «عوامل مربوط به آموزش دروس عمومی»، «ویژگیهای شناختی و روانی دانشجویان»، «عوامل اجتماعی» و «اقتصادی» و «عوامل مربوط به شبکههای اجتماعی و رسانهها»، مضامینی بودند که دستکم سه خوشه از اعضای گروه نمونه به عنوان عامل مرتبط با کاهش گرایش به دینداری معرفی کردند. نتیجهگیری: توجه به این عوامل در سیاستگذاری برای تربیت دینی دانشجویان امری ضروری است و پیشنهاد میشود به منظور ارتقای دینداری دانشجویان، نهادهای فرهنگی دانشگاه ضوابط مشخص آموزشی با لحاظ عوامل مؤثر احصاشده، تدوین کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دینداری، دانشجویان، عوامل کاهنده و افزاینده، افزایش و کاهش گرایش، پدیدارشناسی،
عنوان انگلیسی
Factors Related to Increasing and Decreasing Tendency of University Students to Religiosity: a Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of this study was to understand the factors related to increasing and decreasing tendebcy of University student s to religiosity. Method: This study was done by qualitative phenomenological method. The participants were 105 well-informed individuals in four four groups consisting of students (75 people), faculty members (nine people), cultural directors (nine people), and clerics (12 people) who were selected through criterion-referenced purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi's method. Results: Regarding the factors related to the tendency toward religiosity, data analysis led to the identification of 49 sub-themes and 29 themes. "Living and upbringing in religious families", "existence of religiosity role models in society and access to them", "religious honesty and sincerity in the activities of officials and individuals in society", "teaching methods of teachers of religious courses", "human's intrinsic and innate tendency toward religiosity", "achieving accurate religious accomplishments and their capacities in life", and "strengthening religious thinking and the quality of epistemological foundations" were the themes that at least three clusters of the sample group mentioned as factors related to students' tendency toward religiosity. Regarding the factors related to decreasing tendency toward religiosity, data analysis led to the identification of 87 sub-themes and 60 themes. "Misbehavior of so-called religious individuals", "misconduct in propagating and teaching religion", "factors related to teaching general courses", "students' cognitive and psychological characteristics", "social and economic factors", and "factors related to social networks and media" were the themes that at least three clusters of the sample group mentioned as factors related to students' decreasing tendency toward religiosity. Conclusion: For the religious education of students, it is necessary to consider these factors in policymaking, and in order to promote the religiosity of students, it is recommended that the cultural institutions of the universities develop specific educational protocols based on the effective factors mentioned.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دینداری, دانشجویان, عوامل کاهنده و افزاینده, افزایش و کاهش گرایش, پدیدارشناسی
نویسندگان مقاله
محمد خدایاریفرد |
دکتری روانشناسی بالینی، استاد گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1169_fbef2a96ac233906186ddd7d09c7cc4a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات