|
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۱۷۱-۲۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
روششناسی گذار پارادایمی برای تبیین دانشگاه پایدار |
|
چکیده فارسی مقاله |
مفهوم دانشگاهِ «پایدار» برخاسته از پارادایمهای رایج مبتنی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، و زیستمحیطی است که بر عقلانیت و تفکر سیستمی استوار است و با رویکرد میانرشتهای، مشکلات را شناسایی و برای رفع آنها اقدام میکند. ولی غفلت از بوم معرفتی، نارسایی این پارادایمهاست. هدف این پژوهش، تبیین روششناسی گذار از پارادایمهای رایج به پارادایم معنوی برای دانشگاه پایدار است. برای این منظور، با روش فراترکیب به گردآوری پژوهشهای کیفی حوزه پایداری، ارزیابی آنها، تحلیل یافتههای مرحله ارزیابی، کشف نکتههای اساسی، و ترکیب و تبدیل آنها به یک جایگزین کلیتر پرداخته می شود. با بررسی 46 پژوهش حوزه پایداری، نتایج نشان میدهد که پارادایم معنوی پویا مبتنی بر خِرد و دانش عینی با حکمت الهی دانشگاههای کشور همسوست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش عالی، دانشگاه پایدار، روششناسی فراترکیب، پارادایم معنوی، حکمت. |
|
عنوان انگلیسی |
A Methodology for Paradigm Shift to Explain Sustainable University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The sustainable university concept is rooted in prevalent paradigms pertained to economic, social and environmental development, which all focus on systemic thought and rationality; besides, they tend to discover and solve problems by applying an interdisciplinary approach. However, the epistemic component is what these paradigms have ignored. The purpose of this study is to explain a methodology for the shift from current paradigms to spiritual ones for sustainable higher education. To reach this end, meta-synthesis method was applied, based on which 46 qualitative researches covering sustainability domain were gathered and their findings were analyzed and evaluated. The viewpoints of these studies were put together and synthesized to introduce a more comprehensive substitute. Results show that the dynamic spiritual paradigm based on wisdom and objective knowledge is in line with the divine wisdom of Iranian universities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Higher Education, Sustainable University, Meta-synthesis Methodology, Spiritual Paradigm, Wisdom. |
|
نویسندگان مقاله |
منصور شاه ولی | mansoor shahvali Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran. استاد آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران
سیده فاطمه معزی | fateme moezzi Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran دانشجوی دکتری آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران
رحمت اله مرزوقی | rahmatallah Marzooghi Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran. مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3852-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|