|
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۵۳-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی چارچوب قلدری محل کار در صنعت بانکداری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: قلدری محل کار یکی از انواع رفتارهای انحرافی است که هزینههای مادی و معنوی زیادی را به بانکها تحمیل میکند، اما تاکنون هیچ مدلی برای مدیریت آن ارائه نشده؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی چارچوب مدیریت قلدری محل کار در صنعت بانکداری است. روششناسی/ رویکرد: مطالعه حاضر نوعی پژوهش کیفی بوده که از رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد برای انجام آن استفاده شدهاست. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با مدیران صنعت بانکداری جمعآوری، که بعد از مصاحبه با هفدهمین مدیر، به طور کامل از اشباع نظری و کفایت دادهها اطمینان حاصل شد. یافته ها: پس از تحلیل دادهها با استفاده از فرآیند کدگذاری، 350 کد، 60 مفهوم و 6 مقوله حاصل شد. یافتهها نشان از شکلگیری چارچوب پژوهش حول پدیده محوری قلدری(آزار و رنجش مداوم) دارد، که شامل عوامل زمینهای(ویژگیهای شغلی- واکنش به قلدری و شدت آن- ویژگی جمعیتشناختی کارکنان)، عوامل علی(محیط مستعد قلدری)، عوامل مداخلهگر(شخصیت- ارکان اجتماعی- نظام آموزشی- شرایط خانوادگی)، راهبردها(توسعه فرهنگ کارمندمدار- تدوین قوانین ضد قلدری- مدیریت اثربخش منابع انسانی) و پیامدها(فردی- سازمانی- اجتماعی) میباشد. ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش علاوهبر شناخت پیشایندها و پیامدهای قلدری محل کار در فرهنگ حاضر، اهمیت جامعه در شکلگیری قلدری و تاثیر متقابل آن بر جامعه مشخص شد. همچنین مطالعه حاضر، عامل مهم در فرآیند قلدری را درک قربانی از این رفتار میداند. پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد میشود از راهبردهای مطالعه حاضر، شامل تدوین قوانین ضدقلدری، توسعه فرهنگ کارمندمدار و مدیریت اثربخش منابع انسانی، به منظور کاهش پدیده قلدری و اثرات آن در صنعت بانکداری استفاده گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار انحرافی، قلدری محل کار، نظریه داده بنیاد، صنعت بانکداری، آزار و رنجش مداوم |
|
عنوان انگلیسی |
Designing a Framework for Workplace Bullying Management in Banking Industry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Workplace bullying in banks is a deviant behavior which has imposed huge physical and intangible costs on them; however, no model has ever been provided to manage it. This study is implemented to design a framework for workplace bullying management in the banking industry. Methodology: The present study was of qualitative nature and used the systematic approach of grounded theory. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with the banking managers. After interviewing the seventeenth manager, theoretical saturation was reached. Findings: With the analysis of data, 350 codes, 60 concepts and 6 categories were obtained. The final framework was formed based on the central phenomenon of workplace bullying (persistent harassment) which includes the following factors: a. contextual factors (job characteristics, reaction to bullying, demographic characteristics), b. causal factors (fit environment for bullying), c. mediating factors (personality, social elements, educational system, family conditions), d. strategies (developing employee-oriented culture, enacting anti-bullying laws, effective human resource management), and e. consequences (individual, organizational, social). Originality: In addition to recognizing the antecedents and consequences of workplace bullying in the current culture, the important role of society in the formation of bullying and its interaction with the society is identified. Also, according to the findings, the victim's perception of the bullying process is considered to be a significant factor. Implications: In order to control the bullying phenomenon and weaken its effects on the banking industry, it is suggested that this industry applies such strategies as anti-bullying laws, employee-oriented culture and effective human resource management, which were presented in this research. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Deviant Behavior, Workplace Bullying, Grounded Theory, Banking Industry, Persistent Harassment |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود ناظری | Masoud Nazeri Ph.D. in Organizational Behavior Management, Kharazmi University, Tehran, Iran, دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
اکبر حسن پور | Akbar Hassanpoor Associate Professor, Department of Business Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran. دانشیار، گروه مدیریت کسبوکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سعید جعفری نیا | Saeed Jafariniya Assistant Professor, Faculty of Business Administration, Kharazmi, University, Tehran, Iran. استادیار، گروه مدیریت کسبوکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
یوسف وکیلی | Yoosof Vakili Assistant Professor, Faculty of Business Administration, Kharazmi, University, Tehran, Iran. استادیار، گروه مدیریت کسبوکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4679-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|