سیاست های مالی و اقتصادی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۲۷-۴۵

عنوان فارسی بررسی غیرخطی اثر آموزش بر رشد اقتصادی ایران: رهیافت رگرسیون‌های انتقال ملایم
چکیده فارسی مقاله در مدل‌های جدید رشد اقتصادی بر نقش سرمایه‌های انسانی تأکید ویژه ای شده است به طوری‌که آن را یکی از ارکان اساسی برای رشد و توسعه بر می‌شمرند. عموماً افزایش سطح آموزشی و مخارج آموزشی منجر به افزایش سرمایه انسانی شده که نهایتاً خود را در رشد اقتصادی نشان خواهد داد. هدف اصلی پژوهش نیز بررسی دو عامل سطح آموزشی و مخارج آموزشی بر رشد اقتصادی است. در این چارچوب آزمون تراسویرتا نشان داد که الگوی رشد از یک تابع غیرخطی لجستیک دو رژیمی پیروی می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در هر دو رژیم دارای کشش مثبت و معناداری نسبت به تغییرات آنها دارد؛ هر چند که در رژیم دوم (نسبت به رژیم اول) از مقادیر آنها کاسته شده است. علاوه بر این برخلاف انتظار، سطح آموزش و مخارج آموزشی به جای آنکه اثر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته باشند، در هر دو رژیم دارای اثرات منفی بر رشد اقتصادی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، رشد اقتصادی، رگرسیون انتقال ملایم، توسعه

عنوان انگلیسی Nonlinear Study of Educational Effects on Iran's Economic Growth: Approach of Smooth Transition Regression
چکیده انگلیسی مقاله In the new models of economic growth, the role of human capital has been emphasized as one of the pillars for growth and development. Generally, increasing the level of education and training costs will lead to an increase in human capital that will ultimately show itself in economic growth. The main objective of the research is to examine the two factors of educational level and educational expenditures on economic growth. In this framework, the Terasvirta test showed that the growth pattern follows a non-linear logistic function of two regimes. Research findings show that GDP in both regimes has a positive and significant elasticity with respect to their changes, although in the second regimen (compared to the first regimen) their values have decreased. In addition, contrary to expectations, education and educational expenditures have a negative impact on economic growth in both regimes rather than having a positive effect on economic growth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Economic Growth, Smooth Transition Regression, Development

نویسندگان مقاله حکیمه آرامش | Hakimeh Aramesh
-
دانشگاه شهید باهنر کرمان

مجید هاتفی مجومرد | Madjid Hatefi Madjumerd
-
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1004-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات