|
دیدگاه های حقوق قضایی، جلد ۲۵، شماره ۹۲، صفحات ۴۱-۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اراده تشریعی و معنای مراد الهی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خداوند مبدأ آفرینش، علیم، قادر و بینهایت است. نفس الهی دو اراده تکوینی و تشریعی دارد؛ حاصل اراده تکوینی، خلق و حاصل اراده تشریعی، حکم است. هر یک از دو اراده به معنایی متعلق میگیرد، معنای متعلق حکم به جهت قانونمندی اشیاء و افعال انسان تعیینکننده است که خداوند چه چیزی را متعلق حکم وضعی و چه فعلی را متعلق حکم تکلیفی قرار داده است. حکم وضعی، بیان اوضاع اعتباری اشیاء از دیدگاه قانونمندی الهی میکند و حکم تکلیفی، به ترخیص فعلها و ترک فعلهای انسان مکلف یا الزام و رجحان آنها میپردازد اما همه احکام وضعی و تکلیفی که از اراده تشریعی نشأت میگیرد به معنایی تعلق میگیرد که این معنا به چهار صورت تصور میشود: اول؛ آنکه معنای لغوی باشد که به لغت و زبان هر قوم و جامعهای اختصاص دارد؛ دوم؛ معنای اصطلاحی عرفی است که علاوه بر معنای لغوی آن را عرف وضع میکند، سوم؛ معنای اصطلاحی عرفی است که شارع آن را تغییر میدهد، چهارم؛ معنای اصطلاحی شرعی است که شارع آن را انشاء و ایجاد میکند. رابطه معانی در تصور، تباین است و هیچ معنایی معنای دیگری را برنمیتابد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اراده تشریعی، شناخت معانی، متعلق احکام وضعی و تکلیفی، معرفتشناسی و زبانشناسی |
|
عنوان انگلیسی |
Legislative will and the meaning of divine purpose |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
God is the source of creation, the All-Knowing, the All-Powerful. The divine soul has two creational and legislative wills; the result of the creational will is creation, and the result of the legislative will is judgment. Each of the two wills has a meaning; the meaning of the sentence is determined by the lawfulness of the objects and actions of man, and what God has made of the status quo and what the present has assigned to the obligatory sentence. The state sentence expresses the credit status of things from the point of view of divine law, and the obligatory sentence deals with the clearance of actions and the abandonment of human actions or their obligation and preference, but all situational rules and duties arising from the legislative will are meaningfully suspended. Four forms are considered: first, it is a lexical meaning that is assigned to the word and language of each ethnic group and community; It changes, fourthly, it is a religious term that the shari'ah creates and creates. The relation of meanings in imagination is contrast, and no meaning implies another meaning |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
God&apos,s commandments, meaning recognition, God&apos,s mandatory and non-mandatory commands, epistemology and linguistics |
|
نویسندگان مقاله |
احمد اسماعیلتبار | Ahmad esmailtabar دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jlviews.ujsas.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-191-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
حقوق خصوصی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحقیقات بنیادی یا نظری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|