این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
دانش پیشگیری و مدیریت بحران
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۳۸-۳۲۵
عنوان فارسی
بررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلاب
چکیده فارسی مقاله
پیش زمینه و هدف :با توجه به اینکه مناطق کویری کشور ما تجربه سیلهای مخرب در فصول پاییز و زمستان را دارد و ماشینآلات سنگین ناچارند برای امور امدادرسانی و بازسازی به مناطق سیل زده تردد نمایند، نیاز به جادههای مواصلاتی دارند. در این شرایط موضوع اثر بارگذاری ماشینآلات ساختمانی بر خرابی روسازی با لایههای اشباع شده در اثر سیل مورد توجه قرار میگیرد. روش: در این پژوهش برای مدلسازی نرمافزارEverstress به کارگرفته شده است و برای خاکبستر از ماسه ریز با سه درصد رطوبت متفاوت استفاده شده است، زیرا خاک شهرهای کویری، خاک ماسه است که در روانگرایی نسبت به رطوبت حساستر از سایر خاکها میباشند. همچنین در مدلسازی از 4 نوع لودر استفاده شد، زیرا در شرایط سیل این ماشینها بیشترین کاربرد را دارند. برای بررسی این موضوع دو پارامتر ماکزیمم کرنش افقی زیر آسفالت و کرنش قائم روی خاکبستر در نظر گرفته شده است. یافتهها: با افزایش درصد رطوبت خاکبستر و کاهش CBR، مقادیر کرنش قائم روی خاکبستر افزایش و کرنش افقی زیر لایه آسفالت کاهش مییابد. برای مثال، لودر LT953 با افزایش رطوبت و کاهش CBR، از 50 به 25 مقدار، کرنش قائم 286 افزایش و کرنش افقی 9/20 کاهش یافته و با افزایش وزن لودرها، کرنش قائم افزایش و کرنش افقی کاهش مییابد. نتیجهگیری: استفاده از تجهیزات امدادرسانی متناسب با وضعیت زیرساخت موجود، بدین جهت توجیه میشود که از ماشینآلات با وزن چرخ و وزن کل کمتری در معابر، با زیرسازی ضعیفتر استفاده شود، زیرا طبق نتایج با افزایش رطوبت خاکبستر و روسازی ضعیف شده و قدرت تحمل بار آن کاهش مییابد و تردد ماشینآلات سنگین باعث تخریب روسازی میشود. استفاده از مصالح مناسب و تقویت بستر مسیر معابر شهری و دسترسی در هنگام ساخت برای کاهش اثر تخریب مخاطرات طبیعی نیز میتواند اقدام پیشگیرانه محسوب شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استحکام ساختاری، سیلاب، بستر ماسهای، روسازی قابل انعطاف، مدیریت بحران
عنوان انگلیسی
Investigating the effect of passing retroversion heavy machinery on decreasing flood crisis relief on their pavement failure
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Due to the fact that the desert areas of our country experience devastating floods in autumn and winter, and heavy machinery inevitably need transportation roads for relief and reconstruction in flooded areas. Pavement failure with saturated layers due to floods is considered. Method: In this research, Everstress software has been used for modeling and fine sand with 3 different moisture has been used for the subgrade soil, because the soil of desert cities is sand soil, It is more sensitive to moisture than other soils. Also, 4 types of loaders were used in modeling because this machine is mostly used in flood conditions. To investigate this issue, two parameters of maximum horizontal strain under asphalt layer and vertical strain on subgrade soil are considered. Findings: The results show that with increasing the percentage of sububgrade moisture and decreasing CBR, the values of vertical strain on the subgrade increase and the horizontal strain under the asphalt layer decrease. Found and with increasing weight loaders increase vertical strain and decrease horizontal strain. Conclusion: The use of relief equipment appropriate to the existing infrastructure is justified in order to use machines with wheel weight and less total weight should be used in passages with weaker infrastructure, because according to the results, with increasing humidity, bed soil and pavement are weakened and its load-bearing capacity is reduced, and heavy machinery traffic destroys pavement. Use of appropriate materials and strengthen the subgrade of urban thoroughfares and access to time Construction can also be a preventative measure to reduce the destructive effects of natural hazards.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Structural Strength, Flood Affected, Sandy Subgrade, Flexible Pavements, Crisis Management.
نویسندگان مقاله
محمدمهدی خبیری | Mohammad Mehdi Khabiri
Faculty member, Associted Prefesor, Faculty of Civil Engineering, Yazd University,Iran.
دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
امید انصاری | Omid Ansari
Master science student of Highway and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Yazd University, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
زهره غفوری فرد | Zohrah Ghaforifard
Master science student of Highway and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Yazd University, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد،یزد ، ایران
نشانی اینترنتی
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-443-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات