این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۸۹

عنوان فارسی بررسی اثرات رفاه ذهنی و شفافیت مالی بر تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: رفاه ذهنی سرمایه‌گذاران از جمله مهمترین مسائل اقتصاد عصر حاضر است، چرا که این رفاه در تصمیمات و رفتارها، تأثیر دارد و می‌تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار محسوب گردد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر رفاه ذهنی و شفافیت مالی در تأمین و تمایل به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-اکتشافی و کاربردی و از نوع آمیخته است از این رو به دو بخش کمی و کیفی تقسیم می‌گردد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران و در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی هستند. روش نمونه گیری در بخش کیفی روش گلوله برفی و در بخش کمی، روش در دسترس است حجم نمونه برابر با 384 نفر و قلمرو زمانی پژوهش سال‌های 1399- 1398 است. روش تجزیه و تحلیل یافته‌ها، تحلیل عاملی اکتشافی است و برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، که رفاه ذهنی با 6 عامل و ادارک شفافیت با 9 عامل بر تمایل به سرمایه‌گذاری اثرگذار است. یافته ها حاکی از آن است که شش عامل( 1- خشنودی از افشاء اطلاعات مالی، 2- خشنودی از پیش بینی سودهای آتی، 3- خشنودی از عدم احتمال ورشکستگی،4- خشنودی امکان تامین مالی آسان، 5- خشنودی از پایبندی به اصول اخلاقی، 6- خشنودی از مناسبات و ارتباطات مناسب با شرکت) بر رفاه ذهنی سرمایه‌گذاران و 9 عامل (1- افشاء اطلاعات سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، 2- افشاء هزینه تحقیق و توسعه، 3- افشاء اطلاعات مخارج سرمایه ای، 4- افشاء اطلاعات شرکتهای تابعه، 5- گزارش بخشی، 6- افشاء اطلاعات تحلیل گران، 7- دسترسی سریع به اطلاعات و رسانه ها، 8- انتشارات اقدامات و تصمیمات سرمایه‌گذاران نهادی، 9- افشاء ویژگی های شرکت مانند اعضا غیرموظف، اندازه، اهرم مالی و سودآوری) بر شفافیت مالی شرکت‌ها اثرگذار است و شفافیت و رفاه ذهنی بر تمایل سرمایه‌گذاران موثر است. نتیجه‌گیری: شفافیت و رفاه ذهنی از جمله عواملی هستند که امروزه سرمایه‌گذاران به آن در تصمیم گیرهای خود اهمیت می‌دهند. شفافیت در واقع به معنای در دسترس بودن اطلاعات مالی برای سرمایه‌گذاران است که می‌تواند محرک آنها در مشارکتهای اقتصادی باشد و بر رفاه ذهنی، که یک عامل درونی است تأثیر گذار باشد و طبق یافته‌های پژوهش هر چه میزان رفـاه ذهنی افزایش یابد؛ تمایل به سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفاه ذهنی، شفافیت مالی، تمایل سرمایه‌گذاری،

عنوان انگلیسی Investigating the Effects of Mental Well-Being and Financial Transparency on the Willingness to Invest in Companies Listed on the Tehran Stock Exchange
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The mental well-being of investors is one of the most important issues in today's economy, because this well-being has an impact on decisions and behaviors and can be considered as an influential factor. The purpose of this study is to identify the factors affecting mental well-being and financial transparency in the supply and willingness of investors to invest in companies listed on the Tehran Stock Exchange.Method: This research is of descriptive-exploratory and applied type and is of mixed type, therefore it is divided into two parts: quantitative and qualitative. The statistical population of this research is in the quantitative part of the investors of Tehran Stock Exchange and in the qualitative part of the academic experts. Sampling method in the qualitative part is the snowball method and in the quantitative part, the method is available. The sample size is equal to 384 people and the research time is 2020-2021. The method of analysis of the findings is exploratory factor analysis and the structural equation model has been used to test the hypotheses.Findings: The research findings show that mental well-being with 6 factors and perception of transparency with 9 factors affect the willingness to invest. Findings indicate that six factors (1- Satisfaction with the disclosure of financial information, 2- Satisfaction with the forecast of future profits, 3- Satisfaction with the possibility of bankruptcy, 4- Satisfaction with the possibility of easy financing, 5- Satisfaction with adherence to principles Ethical, 6- Satisfaction of proper relations with the company) on the mental well-being of investors and 9 factors (1- Disclosure of long-term investment information, 2- Disclosure of research and development costs, 3- Disclosure of capital expenditure information, 4- Disclosure Information of subsidiaries, 5- Sector reporting, 6- Disclosure of analysts' information, 7- Quick access to information and media, 8- Publication of actions and decisions of institutional investors, 9- Disclosure of company characteristics such as non-executive members, size, financial leverage And profitability) affect the financial transparency of companies and transparency and mental well-being affect the willingness of investors.Conclusion: Transparency and mental well-being are among the factors that investors pay attention to in their decisions today. Transparency actually means the availability of financial information for investors, which can motivate them to participate in economic partnerships and affect mental well-being, which is an internal factor, and according to the research findings, the more mental well-being increases; The desire to invest also increases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفاه ذهنی, شفافیت مالی, تمایل سرمایه‌گذاری

نویسندگان مقاله سلیل جعفری |
دکترای گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

منصور گرکز |
دانشیار حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، ایران.

پرویز سعیدی |
استادیار گروه حسابداری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

علیرضا معطوفی |
دکترای گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jak.uk.ac.ir/article_2906_1f069486f3ca11bdad8ae4bcbcaca642.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات