این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 30 مهر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۴۸
عنوان فارسی
بازتاب نظام آموزشی آمریکا در اندیشه ایرانیان دوره قاجاریه و نتایج آن (با تکیه بر مطبوعات دوره قاجار)
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر به یکی از بزرگترین آمال و اهداف اصلاحطلبان و متجددین ایرانی دوره قاجار یعنی تحول در نظام آموزشی کشور با الگو برداری از نظام آموزشی آمریکا میپردازد. اگرچه تا مدتها اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی مورد توجه قرار داشت ولی در دهههای پایانی عصر قاجاریه روشنفکران و مطبوعات این دوره به شرح نظام آموزشی آمریکا و برتریهای آن نسبت به کشورهای اروپایی پرداختند. پژوهش حاضر با تکیه بر مطبوعات عصرقاجاریه، اسناد منتشرنشده وزارت امور خارجه و مرکز اسناد ملی ایران، با روش توصیفی- تحلیلی به روند شناخت ایرانیان از نظام آموزشی آمریکا و تاثیرات آن بر ایران عصر قاجاریه پرداخته است و نشان میدهد در نتیجه فعالیت مدارس میسیونری آمریکایی و همچنین تبلیغات و تلاشهای مطبوعات قاجاریه و همچنین عواملی چون انجمن ملی ایران و آمریکا و بالاخص تلاشهای دیپلماتهای برجسته ایران در آمریکا، حکومت قاجاریه متقاعد به الگوپذیری از نظام آموزشی و تربیتی آمریکا شد و در این راستا نخستین گامها را که همانا اعزام دانشجو به آن کشور بود، برداشت و در فاصله زمانی مشروطه تا انقراض قاجاریه شمار قابل توجهی دانشجوی ایرانی تحصیلات خود را در آمریکا به پایان رساندند و به ایران بازگشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی نظام آموزشی، میسیونرها، مطبوعات قاجاریه، آمریکا، دیپلماتها،
عنوان انگلیسی
Reflection of the American educational system on Iranian thought of Qajar era and its results
چکیده انگلیسی مقاله
One of the greatest aspirations of reformers and Iranian modernists was to transform the country's educational system. In fact, sending students to European countries and paying attention to their educational systems was in line with these goals. In the late decades of the Qajar era, the press described the American educational system and its advantages over European countries. present study is based on descriptive-analytical method and relying on the Press of Qajar era, unpublished documents of the Ministry of Foreign Affairs and the National Documentation Center of Iran, for the first time examines the impact of the American educational system on Iran in the Qajar era and shows As a result of the propaganda and efforts of the Qajar press, as well as factors such as the National Iranian-American Association, and in particular the efforts of prominent Iranian diplomats in the United States, the Qajar government has been persuaded to model the American educational system, taking the first steps, which were to send students to the that country, and Between the time of the constitution and the extinction of the Qajar, a large number of Iranian graduates returned to the United States, providing comprehensive development opportunities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژگان کلیدی نظام آموزشی, میسیونرها, مطبوعات قاجاریه, آمریکا, دیپلماتها
نویسندگان مقاله
داریوش رحمانیان |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
فرشته جهانی |
دانشجو دکترا تاریخ دانشگاه پیام نور تهران
نشانی اینترنتی
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_5513_c05262b212b614641820f02ccf8c7770.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات