تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۵۹-۷۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان تعامل والد-کودک بر کنش های اجرایی و همدلی کودکان با اختلال هیجانی-رفتاری (مطالعه تک بررسی)
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کودکان با اختلالات هیجانی رفتاری، به دلیل مواجه با آسیب های روان شناختی دچار اختلال در حیطه های مختلف می شوند. با توجه به ارتباط کنش های اجرایی و همدلی با سبک والدگری و تعاملی، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد_کودک بر کنش های اجرایی و همدلی کودکان دارای اختلال هیجانی رفتاری انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح A-B-A است. جامعه آماری، کودکان پسر با اختلال هیجانی رفتاری استان قزوین در سال 1398 و نمونۀ پژوهش شامل 3 نفر از دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع اول ابتدایی که در ارزیابی چندبعدی، دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جلسات درمانی 12 جلسه 1 ساعتۀ هفتگی بر اساس برنامه مداخلۀ مبتنی بر تعامل والد کودک برگزار شد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ فهرست رفتاری کودک آخنباخ فرم والدین، پرسشنامۀ کنش های اجرایی کولیج، و پرسشنامۀ همدلی کودکان بود که بعد از رسم نمودار، با روش تحلیل دیداری آماری و با کمک درصد بهبودی و روند تغییرات، اثربخشی متغیر مستقل بر وابسته بررسی و تحلیل شد. یافته ها: نشان داد که این مداخله در هر 3 آزمودنی به کاهش نارسایی کنش های اجرایی و بهبود همدلی در مراحل مداخله و پیگیری منجر شد. نتیجه گیری: این درمان در بهبود اختلالات هیجانی رفتاری و همچنین ارتقاء همدلی و کاهش نقص کنش های اجرایی در آن اختلالات مؤثر است، بنابراین به عنوان یک روش مکمل برای درمان های اصلی در حوزه آموزش و توانبخشی قابلیت استفاده دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اختلال هیجانی رفتاری، تعامل والد _ کودک، کنش های اجرایی، همدلی

عنوان انگلیسی The effectiveness of parent-child interaction therapy on executive functions and empathy in children with behavioral emotional disorders: A single subject study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: Children with emotional-behavioral disorders suffer from disorders in various areas due to psychological trauma. Considering the relationship between executive functions and empathy with parenting and interactive style, this study was conducted to investigate the effectiveness of parentchild interaction therapy on executive actions and empathy of children with behavioral emotional disorders. Method: The present study is an experimental with A-B-A design. The statistical population was male children with emotional and behavioral disorders in Qazvin province in 2019 and the research sample consisted of 3 male students studying in the first grade of primary school who were diagnosed with a disorder in multidimensional assessment. They were selected by purposive sampling. Therapeutic sessions consisted of 12 sessions of 1 hour per week based on an intervention program parent-child interaction. The research instruments were Achenbach's Child Behavior Inventory- Parent Form, the College Executive function Questionnaire, and the Children's Empathy Questionnaire, and Children's Empathy Questionnaire. After drawing the graph, the effectiveness of the independent variable on the dependent was investigated and analyzed by the method of statistical visual analysis and with the help of the percentage of improvement and the trend of changes. Results: The results showed that the intervention in all 3 subjects reduced the deficit of executive actions and improved empathy in the intervention and follow-up stages. Conclusion: This treatment is effective in improving emotional-behavioral disorders as well as promoting empathy and reducing the reducing of executive deficits in those disorders, so it can be used as a complementary method for the main therapies in the field of education and rehabilitation  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Emotional-behavioral disorder, child-parent interaction, executive functions, empathy

نویسندگان مقاله ساناز بیگم حسینی | Sanazbeigom Hosseini
Master of Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

رضا سلطانی شال | Reza Soltani shal
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
روانشناسی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

عباسعلی حسین خانزاده | AbbasAli Hossein khazadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایرانشگاه


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2985-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توان بخشی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات