|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۶۶، صفحات ۹-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی قصهدرمانی بر تابآوری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان نابینا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: برای مقابله با مشکلات ناشی از آسیب های بینایی از جمله استرس، سرخوردگی و سایر مشکلات روان شناختی و سازگاری اجتماعی و فردی، نیاز به تا ب آوری و تنظیم شناختی هیجانی است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش قصه درمانی بر تا ب آوری و تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان نابینا بود. روش: این پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه حاضر، شامل دانش آموزان مجتمع آموزشی نابینایان نرجس شهر تهران در سال 1399 - 1398 بود. 30 نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه کنترل ) 15 نفر ( و گروه آزمایشی ) 15 نفر ( جایگزین شدند. گروه آزمایشی 10 جلسه قصه درمانی را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکردند. در این پژوهش، برای جمع آوری داده ها، از مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون ) 2003 ( و تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایج ) 200 6 ( استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss 20 استفاده گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. مقادیر احتمال کمتر از 05/ 0 از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج داده های پژوهش نشان داد که قصه درمانی در افزایش تاب آوری ) کل(، شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی، پذیرش و تغییر در روابط، کنترل، تأثیرات معنوی مؤثر است ) 05/ p> 0 (. همچنین، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که قصه درمانی در افزایش تنظیم شناختی هیجانی ) کل(، توجه مثبت مجدد، متمرکز بر برنامه ریزی،بازنگری و ارزیابی مجدد به صورت مثبت و در کاهش ابعادی چون خود را مقصر دانستن، نشخوار فکری، تحت نظر قرار دادن، فاجعه آمیز تلقی کردن و مقصر دانستن دیگران اثربخش بود ) 05/ .)p> 0 نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده می توان گفت، قصه درمانی روش کارآمدی در بهبود تاب آوری و بهبود تنظیم شناختی هیجانی در دانش آموزان نابینا بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، تاب آوری، تنظیم شناختی هیجانی، دانش آموزان نابینا، قصه درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of therapeutic storytelling on resilience and cognitive emotion regulation children with visual impairment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: To deal with the problems caused by visual impairments such as stress, frustration and other psychological problems and social and individual adjustment, cognitive emotion regulation is needed.Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectivness of story therapy training on the cognitive emotion regulation of blind students. Method: This research was a quasi-experimental method with pre-test and post-test with experimental and control groups. The statistical population of the present study included blind students of the blind school in Tehran in 2019-2020 Thirty eligible individuals were selected by purposive sampling method and randomly assigned to the control group (n = 15) and the experimental group (n = 15). The experimental group received 10 sessions of story therapy as a group and the control group did not receive any intervention. In this study, the Connor and Davidson Resilience Scale (2003) and the Garnfsky & Craig (2006) cognitive emotion regulation were used to collect data. SPSS 20 software was used to analyze the data. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the research data. Probability values less than 0.05 were considered statistically significant. Results: The results of research data showed that story therapy is effective in increasing resiliency (total), individual competence, trust in individual instincts and tolerance of negative emotions, acceptance and change in relationships, control, spiritual effects (p < 0.05). Also, the results of the study showed that story therapy in reducing self-blame, rumination, monitoring,catastrophizing and blaming others and in increasing cognitive emotion regulation (total) positive re-attention, focused on planning, review and reassessment was positively effective (p < 0.05). Conclusion: Based on the findings, it can be said that story therapy is an effective method in improving resiliency and in improving cognitive emotion on blind students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Therapeutic storytelling, Cognitive Emotion Regulation, Resiliency, Blind students |
|
نویسندگان مقاله |
نعیمه مصطفایی پایدار | naimeh mostafaei paydar tehran university دانشگاه تهران
سوگند قاسم زاده | soghand ghasemzadeh tehran university دانشگاه تهران
علی اکبر ارجمندنیا | aliakbar arjmandnia tehran university دانشگاه تهران
شیرین مجاور | shirin mojaver tehran university دانشگاه تهران
عاطفه محمدی فیض آبادی | atefeh mohammadi feizabadi tehran university دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3271-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آسیب دیده بینایی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|