تربیت اسلامی، جلد ۱۶، شماره ۳۵، صفحات ۵۹-۹۰

عنوان فارسی چرخش روش‌شناختی تعیین هدف‌های تربیت دینی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی در این مقاله تبیین چالش‌های موجود در تعیین هدف‌های تعلیم و تربیت دینی و معرفی روش جدیدی مبتنی بر احادیث معرف بهترین‌های امت اسلامی است که در آن ضمن اشاره به گسست میان هدف‌های فوقانی و فرودین، نقش منفعل هدف‌ها، خطر التقاط و ابهام در ترکیب اندیشه دینی و اقتضائات در رویکرد‌های موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احادیث معرف بهترین افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالی بدون مرجع و صفات عالی دارای مرجع برای تعیین اهداف، شناسایی و تحلیل شده‎اند. برای پاسخ به چالش‌های احتمالی رویکرد بدیل، اصل تقسیم پسینی، تعدیل با دو معیار، بی‌زمان بودن صیغه تفضیل، تکثر معنایی و وحدت مصداقی و خوشه‌بندی مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هدف‌گذاری، تربیت دینی، تربیت اسلامی، هدف‌های غایی، هدف‌های عینی،

عنوان انگلیسی Methodological Turn in Setting Goals for Religious Education
چکیده انگلیسی مقاله The primary purpose of this paper is to explain the challenges existing in the current goal setting for religious education by introducing a new method based on the Hadiths representing the best of Muslims. So first we describe the gap between the ultimate goals and lower-level goals, the passive role of the goals, the risk of eclecticism and ambiguity in a combination of religious thought and the requirements of the contemporary approaches. Second, we identify, analyze and formulate Hadiths containing the best Muslims with two types of structures: general supreme characteristics, and general supreme features with a reference to goals setting. At the final section of this paper, to resolve the challenges in goal setting for religious education, we have investigated the alternative approach, a posterior division, modification with two criteria, the timelessness of supreme adjective, semantic pluralism and the unification of evidence, as well as clustering of the audiences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هدف‌گذاری, تربیت دینی, تربیت اسلامی, هدف‌های غایی, هدف‌های عینی

نویسندگان مقاله رخساره قصوری درگاهی |
دانشجوی دکترا، رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد

طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی |
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)

مجتبی الهی خراسانی |
عضو هیت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد، استاد حوزه علمیه مشهد

بختیار شعبانی ورکی |
استاد، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1727_0ac9245c23fef51c192b5b1833bf61ca.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات