|
تربیت اسلامی، جلد ۱۶، شماره ۳۵، صفحات ۵۹-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
چرخش روششناختی تعیین هدفهای تربیت دینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی در این مقاله تبیین چالشهای موجود در تعیین هدفهای تعلیم و تربیت دینی و معرفی روش جدیدی مبتنی بر احادیث معرف بهترینهای امت اسلامی است که در آن ضمن اشاره به گسست میان هدفهای فوقانی و فرودین، نقش منفعل هدفها، خطر التقاط و ابهام در ترکیب اندیشه دینی و اقتضائات در رویکردهای موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احادیث معرف بهترین افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالی بدون مرجع و صفات عالی دارای مرجع برای تعیین اهداف، شناسایی و تحلیل شدهاند. برای پاسخ به چالشهای احتمالی رویکرد بدیل، اصل تقسیم پسینی، تعدیل با دو معیار، بیزمان بودن صیغه تفضیل، تکثر معنایی و وحدت مصداقی و خوشهبندی مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هدفگذاری، تربیت دینی، تربیت اسلامی، هدفهای غایی، هدفهای عینی، |
|
عنوان انگلیسی |
Methodological Turn in Setting Goals for Religious Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The primary purpose of this paper is to explain the challenges existing in the current goal setting for religious education by introducing a new method based on the Hadiths representing the best of Muslims. So first we describe the gap between the ultimate goals and lower-level goals, the passive role of the goals, the risk of eclecticism and ambiguity in a combination of religious thought and the requirements of the contemporary approaches. Second, we identify, analyze and formulate Hadiths containing the best Muslims with two types of structures: general supreme characteristics, and general supreme features with a reference to goals setting. At the final section of this paper, to resolve the challenges in goal setting for religious education, we have investigated the alternative approach, a posterior division, modification with two criteria, the timelessness of supreme adjective, semantic pluralism and the unification of evidence, as well as clustering of the audiences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هدفگذاری, تربیت دینی, تربیت اسلامی, هدفهای غایی, هدفهای عینی |
|
نویسندگان مقاله |
رخساره قصوری درگاهی | دانشجوی دکترا، رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی | دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
مجتبی الهی خراسانی | عضو هیت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد، استاد حوزه علمیه مشهد
بختیار شعبانی ورکی | استاد، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1727_0ac9245c23fef51c192b5b1833bf61ca.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|