تحقیقات موتور، جلد ۶۱، شماره ۶۱، صفحات ۳۵-۴۵

عنوان فارسی بررسی تجربی تأثیر نانو ذرات اکسید آلومنیوم در سوخت دیزل بر مشخصات عملکردی و آلایندگی موتور دیزل
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق، نانو ذرات اکسید آلومنیوم (40 و 80 ppm) به سوخت دیزل اضافه شدند. تأثیر ترکیب­های سوخت بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل شش استوانه چهارزمانه بررسی و نتایج آن با سوخت دیزل خالص مقایسه شد. نتایج تجربی نشان داد که با استفاده از نانوذرات و افزایش غلظت آنها در سوخت دیزل، متغیرهای عملکردی موتور شامل گشتاور و توان تا 2 درصد افزایش و مصرف ویژه سوخت تا 6.01 درصد در مقایسه با سوخت دیزل خالص کاهش یافت. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش غلظت نانو ذرات در سوخت دیزل منواکسیدکربن و هیدروکربن­های نسوخته به ترتیب 13.1 و 23.4 درصد در مقایسه با سوخت دیزل خالص کاهش یافتند. دی­اکسید کربن  و اکسیدهای نیتروژن به ترتیب 29.5 و 33.3 درصد در مقایسه با سوخت دیزل خالص افزایش یافتند. بنابراین نتایج نشان داد که افزودنی­های نانو ذرات اکسسید آلومنیوم در سوخت دیزل سبب افزایش عملکرد و کاهش آلایندگی خروجی از موتور دیزل می­شود و می­تواند به عنوان یک سوخت جایگزین و دوست­دار محیط زیست در موتورهای دیزل استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتورهای احتراق داخلی، عملکرد، آلایندگی خروجی اگزوز، سوخت جایگزین، محیط زیست

عنوان انگلیسی Experimental study on the effect of Al2O3 nanoparticles in diesel fuel on the performance and emission characteristics of a diesel engine
چکیده انگلیسی مقاله In this research study, alumina nanoparticles (80 and 120 ppm) were prepared and added as additive to the diesel fuel. Effect of these blended fuels was investigated on the performance and exhaust emission of six cylinders, four-stroke diesel engine and the results were compared with the neat diesel fuel. Experimental results reveal that by using of nano-fuels and increase of nanoparticles concentration at diesel fuel increased engine performance variables including engine power and torque output up to 2% and brake specific fuel consumption (BSFC) was decreased 6.01% compared to the neat diesel fuel. Also results proved by increase of nanoparticles concentration at diesel fuel CO and HC emission decreased 13.1% and 23.4% compared to pure diesel fuel respectively. Moreover, CO2 and NOx emission increased 29.5% and 33.3% compared to pure diesel fuel respectively. Therefore, the results showed that alumina nanoparticle additives in diesel fuel increased engine performance and reduced exhaust emission of diesel engine and it can be used as an alternative and environmentally friendly fuel in CI engines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله internal combustion engines, performance, exhaust emission, alternative fuel, environment

نویسندگان مقاله مانی قنبری | Mani Ghanbari
Department of Mechanical Engineering of Agricultural Machinery, Faculty of Shahryar, Tehran Branch, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran.
مربی، دپارتمان مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی، دانشکده شهریار، دانشگاه فنی و حرفه ای، استان تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-857-3&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده موتور و محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده مطالعه پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات