|
تحقیقات موتور، جلد ۶۴، شماره ۶۴، صفحات ۵۴-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی گشتاور و توان تولیدی سامانه تولید و انتقال قدرت در خودروهای برقی دورگه با آرایش موازی در حالت های رانندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه یکی از نکات اصلی و مورد توجه خودروسازان مطرح دنیا در مراحل طراحی، ساخت و تولید انبوه محصولات، کاهش و یا مهار آلودگیهای ناشی از احتراق در موتورهای احتراق داخلی خودرو است. با توجه به قوانین و استانداردهای وضع شده در کشورهای مختلف و در دهههای اخیر در خصوص مهار آلودگیهای زیستمحیطی وسایل نقلیه، این نکات بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان خودرو و قطعات آن است. به همین دلیل تولید خودروهای برقی و دورگه با طراحیهای مختلف به مرور زمان و به آرامی در خطوط تولید خودروها گسترش مییابد. یکی از ویژگیهایی که این دسته از خودروهای دورگه دارند، افزایش توان و گشتاور در سامانه تولید و انتقال قدرت در نوع همراه با آرایش موازی است. پس میتوان برای این دسته از خودروها، موتور احتراق داخلی با حجم کمتر درنظر گرفت که در نهایت سبب کاهش آلودگی تولیدی میشود و در عین حال فعالیت موازی دو موتور احتراق داخلی و برقی باعث ایجاد گشتاور و توان مورد نیاز در حالات مختلف رانندگی میشود. نوع آرایش قرارگیری موتور احتراق داخلی و برقی در مقاله حاضر از نوع موازی است. در این مقاله موتور احتراق داخلی ملی 7EF را با سازوکار لنگ و لغزنده، شبیهسازی و نتایج توان و گشتاور تولیدی در میللنگ این موتور را در نرمافزار متلب رسم و تحلیل خواهیم کرد. موتور برقی BRUSA HSM1 که در این مقاله به عنوان موتور برقی و پایه اصلی سامانه تولید قدرت بررسی میشود، با استفاده از روشهای تقریبی و محاسبات عددی و همچنین اطلاعات استخراج شده از دفترچه این موتور تحلیل خواهد شد. در نهایت با تحلیل حالات مختلف رانندگی و اعمال ضرایب بازده، گشتاور و توان تولیدی سامانه را در این وضعیتها بررسی میکنیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موتور احتراق داخلی، موتور برقی، خودرو دورگه و دورگه، توان تولیدی، موتور ملی 7EF |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of torque and power output of power generation system in hybrid electric vehicles with parallel arrangement in driving modes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays, one of the main points considered by the world's leading automakers in the design phase, the manufacturing phase and mass production, is the reduction or control of pollutions and emissions in the internal combustion engines of automobiles. Due to the standards set in different countries and recent decades regarding the control of environmental pollution of vehicles, these points are considered by car manufacturers. Because of that, the production of electric and hybrid cars with different designs is slowly expanding over time in the manufacturing lines of vehicles. One of the features of hybrid electric vehicles is the increase in power and torque in the power production system in the parallel arrangement. Therefore, for this group of cars, a smaller internal combustion engine can be considered, which ultimately reduces the emissions, and at the same time, the parallel activity of the two internal combustion engines and AC motor creates the required torque and power in different driving mode. The formation and arrangement of two power sources in this article will be considered parallel. In this paper, we will simulate the movements of pistons in the EF7 national internal combustion engine with a crank and slider mechanism, and the results related to the power and torque produced in the crankshaft of this engine will be drawn and simulated in MATLAB software. BRUSA HSM1 AC motor, which is considered in this paper as the main power source of power and torque generation system, will be analyzed using numerical calculations, as well as information extracted from the catalog of this motor. Finally, by analyzing different driving modes and applying coefficients and efficiencies, torque and power output in these situations are examined. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Internal Combustion Engine, Electric Motor, Hybrid Electric Vehicles, Power generation, EF7 national engine |
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد حدادی | Farhad Haddadi Shahid Beheshti University-Faculty of Mechanical and Energy Engineering دانشگاه شهید بهشتی-دانشکده مهندسی مکانیک
مصطفی تقی زاده | Mostafa Taghizadeh Faculty of Mechanical and Energy Engineering, Shahid Beheshti University عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-931-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
شبیه سازی اجزاء و سامانه های قوای محرکه |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|