|
تحقیقات موتور، جلد ۶۴، شماره ۶۴، صفحات ۲۸-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی و مقایسه تأثیر افزودن نرمال بوتانول و اتانول به مخلوط سوخت زیست دیزل- دیزل بر ویژگی های عملکردی و آلایندگی موتوری دیزلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش پیشبینی و مقایسه تأثیر افزودن نرمالبوتانول (ن.ب) و اتانول به مخلوط زیستدیزل-دیزل بر ویژگیهای عملکردی و آلایندگی یک موتور دیزل است. آزمایشهای تجربی بر روی موتوری تک استوانه انجام شد. سپس روش سطح پاسخ برای توسعه الگوهای ریاضی بر مبنای دادههای تجربی به کار برده شد. مطابق با نتایج، با افزودن بوتانول و اتانول به مخلوط سوخت، مقادیر توان و گشتاور ترمزی تا 16% کاهش مییابد، هر چند با افزایش بیشتر سهم زیستدیزل همراه با افزودن اتانول و بوتانول به مخلوط سوخت، توان و گشتاور ترمزی موتور کمی بهتر میشود. همچنین نتایج نشان داد که با افزودن الکل به مخلوط سوخت مقدار مصرف سوخت ویژه ترمزی (BSFC)، 5 تا 9 درصد افزایش مییابد. از طرف دیگر افزودن اتانول و بوتانول در نسبتهای بزرگتر زیستدیزل در مخلوط سوخت سبب بهبود اندک BFSC بویژه در دورهای تندتر میشود. با مقایسه نتایج مشاهده شد که مقادیر BSFC در حالت استفاده از ن.ب. کمتر از اتانول است. با توجه به نتایج به طور کلی با افزودن اتانول و ن.ب. مقادیر مونوکسیدکربن به مقدار 7 تا 12 افزایش مییابد؛ هر چند در سرعتهای تندتر موتور انتشار آلاینده مونوکسید کربن اندکی بهبود مییابد. همچنین نتایج نشان داد که مخلوطهای حاوی اتانول در قیاس با مخلوطهای حاوی ن.ب. سبب انتشار بیشتر منوکسیدکربن میشود. مطابق با نتایج بدست آمده با افزودن اتانول و ن.ب. به مخلوط سوخت دیزل-زیستدیزل انتشار آلاینده اکسیدهای ازت نسبت به مخلوط دیزل-زیستدیزل بطور متوسط 11 درصد کاهش مییابد؛ هر چند افزودن اتانول به مخلوط سوخت نسبت به ن.ب.، سبب انتشار بیشتر اکسیدهای ازت به خصوص در دورهای تُند موتور میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اتانول، نرمال بوتانول (ن.ب)، عملکرد، آلایندگی، سطح پاسخ |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction and Comparison of the Effect of N-butanol and Ethanol Addition to the Biodiesel-diesel Fuel Mixture on the Performance and Emissions Characteristics of a Diesel Engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main objective of this research is to study the effects of n-butanol and ethanol addition to the biodiesel-diesel fuel mixture on the performance and emission characteristics of a CI engine. The experimental tests were performed on a diesel engine. The RSM (Response Surface Methodology) method was used to develop mathematical models based on experimental data. According to the results, the addition of butanol and ethanol to the fuel mixture generally reduces the brake power and torque up to 16%. However, with a further increase in biodiesel percentage with the addition of ethanol and butanol to the fuel mixture, the power and torque were improved slightly. Also, the addition of alcohols to the fuel mixture increases the BSFC by 5 to 9%. On the other hand, the addition of ethanol and n-butanol along with increasing the percentage of biodiesel in the fuel mixture could improve the BSFC, especially at higher RPMs. Comparing fuel mixtures containing ethanol and n-butanol, it was observed that the BSFC values in the case of using normal butanol are less than ethanol. According to the results, with the addition of ethanol and n-butanol, the carbon monoxide emission increases by 7 to 12%. However, it was improved in higher RPMs. The results also showed that ethanol-containing mixtures emitted more CO than that n-butanol-containing mixtures. According to the results by the addition of ethanol and n-butanol to the diesel-biodiesel fuel blends, the emission of nitrogen oxides is reduced by an average of 11% compared to the diesel-biodiesel mixture. However, the addition of ethanol to the fuel blends produces more NOx than that of n-butanol, especially at high engine speeds. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethanol, N-butanol, Performance, Emission, RSM |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا عطاری پور | Mohammadreza Ataripour Department of Mechanical Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University گروه مهندسی مکانیک، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
علیرضا شیرنشان | Alireza Shirneshan Department of Mechanical Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University گروه مهندسی مکانیک، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-608-9&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سوخت و احتراق در موتورهای درونسوز |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|