این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۹۵-۱۱۴
عنوان فارسی
فطرت و عرفان
چکیده فارسی مقاله
فطرت در معنای متعارف آن،تنها بر انسان اطلاق میگردد و دیگر موجودات مانند حیوان،نبات و جماد از این حقیقت بیبهرهاند.اما فطرت به معنای مصطلح را میتوان در مورد تمام مخلوقات به کار برد؛با این تفاوت که درجه ظهور آن،در هر مخلوق با مخلوق دیگر متفاوت است.انسان که از درجه اعلی برخوردار است،به همان میزان،درجه ظهور فطرت نیز در او در بالاترین حد است.پس از انسان به ترتیب ملائک،حیوان،نبات و جماد،هرکدام بهاندازه ظهور خود از علم و آگاهی برخودار هستند و به همان میزان نیز بر خالق خود دلالت دارند.حرکت،جنبش و تکاپوی عالم،از این حکایت دارد که تمامی ذرات بیتابانه در رسیدن به قرب رب خود در حرکتاند. فلاسفه فطرت را در مورد انسان،بر ادراکات بدیهی اطلاق میکنند و آن را در مرتبه ادراک عقلی نگاه میدارند،اما عرفا آن را در چند معنا به کار بردهاند، بازمیگردد.از نظر قرآن کریم فطرت به نگاه شهودی انسان نسبت به حقیقه الحقایق و هستی محض اطلاق میگردد که نگاه عرفا به فطرت به این نگاه نزدیکتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فطرت ،اعیان ثابته ،طبیعت ،غریزه ،بینش شهودی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره نادری نژاد |
دانشکده فنی شریعتی
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-38&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات