این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۷۹-۹۸

عنوان فارسی تجسم اعمال از نگاه شیخ بهایی و علامه مجلسی
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین مباحث بزرخ و قیامت مسئله تجسم اعمال است که مورد بحث فلاسفه، متکلمین و مفسران قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که آیا تجسم اعمال به معنای این است که تمام پاداش‌ها و کیفرهای برزخی و اخروی همان اعمال دنیوی انسان است که در آخرت به صورت‌های مختلف برای وی متمثل و متجسم می‌شود یا اینکه بین جزای عمل و خود عمل سنخیتی وجود ندارد بلکه انسان به ازای عملی که در دنیا انجام می‌دهد در آخرت مستحق پاداش یا عذاب می‌شود؟ شیخ بهایی و علامه دو دیدگاه متفاوت و متضاد در مورد تجسم اعمال دارند. در این مقاله با بررسی و تبیین دید گاه این دو عالم برجسته در مورد آیات، روایات و استدلال‌های عقلی مربوط به تجسم اعمال به نتایج ذیل دست یافتیم: شیخ بهایی به عینیت میان اعمال دنیوی و جزای اخروی معتقد است در مقابل، علامه مجلسی نه تنها قائلان به تجسم اعمال را خارج از دین و دایره اسلام می‌داند، بلکه با ارائه دلایل متعددی وقوع آن را مستلزم محال می‌داند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجسم اعمال، آیات، روایات، شیخ بهایی، علامه مجلسی.

عنوان انگلیسی The Embodiment of Deeds, Tajassum-i A`māl, from Sheikh Baha'i and Allameh Majlisi`s Point of View
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important issues of purgatory and resurrection is that of the embodiment of deeds, which has been discussed by philosophers, theologians and commentators. The question of the research is whether the embodiment of deeds means that all the rewards and punishments of purgatory and the hereafter are the same worldly deeds of man that are embodied and exemplified for him/her in different ways in the hereafter, or that there is no resemblance between the punishment of action and action itself but man will be rewarded or punished in the Hereafter for what he does in this world. Sheikh Baha'i and Allameh have two different and contradictory views on the embodiment of actions. In this article, by examining and explaining the views of these two prominent scholars on verses, narrations and rational arguments related to the embodiment of deeds, we have achieved the following results: Sheikh Baha'i believes in the sameness of the worldly deeds and the punishment of the hereafter. While Allameh Majlisi not views those believing in the embodiment of deeds as being outside the religion and the circle of Islam only, but, presenting various reasons, he considers its occurrence impossible also. Keywords: Embodiment of Deeds, Verses, Narrations, Sheikh Baha'i, Allama Majlisi.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمزه علی اسلامی نسب | Hamzeh Ali Eslami Nasab
Phd student Baqir al-Olum University
دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدرس معارف اسلامی. islaminasab@hotmail.com

جواد پارسایی | Javad Parsaee
Phd student Baqir al-Olum University
دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدرس معارف اسلامی. ja.parsaee@gmail.com

ولی معدنی پور | Vali Maʿdanipour
AM Baqir al-Olum University
دانش‌آموخته ارشد مشاوره خانواده جامعه المصطفی| العالمیه و مدرس معارف اسلامی. madani_1380@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات