این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۱۷، شماره ۶۴، صفحات ۱۴۹-۱۷۰
عنوان فارسی
تبیین مفهوم مقدس و نامقدس در دینشناسی مکتب کارکردگرایی و پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله
مفهوم مقدس در واکاوی ریشه و تعریف دین بر مبنای تفکیک مقدس و نامقدس یکی از پرکاربردترین مفاهیم در میان نظریهپردازان مکتب پدیدارشناسی و کارکردگرایی دینی است. مسئله اصلی تحقیق در این نوشتار بررسی جایگاه، معنا و کاربرد مفهوم مقدس و نامقدس در دینشناسی این دو مکتب با تاکید بر دیدگاه دورکیم، اتو و الیاده است که در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در کارکردگرایی دورکیم حقیقت دین اعتقاد به خدایی فوق طبیعی نیست، بلکه او تفکیک امور مقدس از غیرمقدس را از کارکردهای جامعه میداند؛ اما در پدیدارشناسی اتو جوهر دین تجربه امر مقدس است، که به شیوه منحصر بفرد، بهصورت اسرارآمیز و رعبانگیز برای هر انسانی تجربه میشود و کیفیتی متعال وصفناپذیر دارد، از طرف دیگر فرآیند نمادسازی دینی و دیالکتیک امر مقدس از مهمترین مفاهیمی است که در پدیدارشناسی الیاده مورد توجه قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقدس، نامقدس، پدیدارشناسی، دین، کارکردگرایی
عنوان انگلیسی
An Explanation of the Concept of Sacred and Non-Sacred in Functional and Phenomenological Studies of Religion
چکیده انگلیسی مقاله
The concept of sacred is one of the most widely used concepts among theorists of religious phenomenology and functionalism in the analysis of the roots and definition of religion based on the distinction between sacred and non-sacred. The main issue of research in this paper, with a descriptive-analytical method, is to examine the position, meaning and application of the concepts of sacred and non-sacred in the theology of these two schools with emphasis on the views of Durkheim, Otto and Eliade. The research findings show that in Durkheim's functionalism, the truth of religion is not belief in a supernatural god, but he considers the separation of the sacred from the non-sacred as the functions of society; But in Otto's phenomenology, the essence of religion is an experience of the sacred, which is uniquely experienced in a mysterious and terrifying way for every human being and has an indescribable transcendent quality. On the other hand, the process of religious symbolism and dialectics of the sacred is one of the most important concepts which has been considered in the phenomenology of the Eliade. Keywords Sacred, Non-Sacred, Phenomenology, Religion, Functionalism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا خواجه گیر | Alireza Khajehgir
Assistant professo University of Shahrekord
استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکرد و مدرس معارف اسلامی (نویسنده مسئول) khajehgir.alireza@sku.ac.ir
سوسن ایزدی دستنایی | Susan Izadi Dastnayi
AM University of Shahrekord
دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکردSizadi123@gmail.com
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1226-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات