این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
پژوهشنامه اقتصاد کلان
، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۱۰۹-۱۳۴
عنوان فارسی
اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری
چکیده فارسی مقاله
استفاده از ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای یکی از مهمترین روش های حمایت از اقتصاد داخلی بهشمار می رود. اما موضوعی که در دهه های اخیر توجه بسیاری از اقتصاددانان و نظریه پردازان را در حوزهی اقتصاد سیاسی بین الملل بهخود جلب کرده است، تأثیر جریانات سیاسی داخلی و انگیزه های نفع طلبانهی فردی و گروهی در روند شکل گیری این سیاست ها است که اصطلاحاً تحت عنوان «درونزایی حمایت» خوانده می شود. نظریه پردازان، مکانیسم شکل گیری سیاست های تجاری را به ساختارهای بازار تشبیه می کنند که دو بخش عرضه و تقاضا در آن، قابل تفکیک است. عرضهی سیاست ها در این بازار ، تابعی است از ترجیحات سیاستگذاران و نهادهای جامعه. اما در بخش تقاضا می توان از ترجیحات رأی دهندگان و فشار گروه های نفع طلب، به عنوان مهمترین مؤلفه های تأثیر گذار بر استراتژی های حمایتی نام برد.مقالهی حاضر ضمن مرور بر نظریات مختلف در این، ساز و کار شکل گیری سیاست های حمایتی و ماهیت جریان های اثرگذار را بر آن باره، مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد. این مسأله در شفاف سازی فضای سیاست گذاری ها و عناصر تأثیرگذار بر آن، و همینطور در تحلیل عملکرد نهادهای جامعه مفید خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید راسخی |
استادیار دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
خسرو پیرایی |
دانشیار دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
حسین داوری |
کارشناس ارشد رشته ی اقتصاد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات