این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه اقتصاد کلان، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۴۹-۱۶۸

عنوان فارسی بررسی مزیت نسبی و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران
چکیده فارسی مقاله ایران یکی از قدیمی¬ترین تولیدکننده¬گان چرم در جهان است. با این حال سهم این کشور از صادرات جهانی پوست و چرم بسیار اندک و طی سال¬های اخیر دارای روند نزولی بوده است. شناخت و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادراتی می¬تواند برای حضور موفق در بازارهای جهانی پوست و چرم و نیز تدوین استراتژی مناسب توسعه‌ی صادرات غیر نفتی نقش اساسی ایفا کند. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه بررسی مزیت نسبی و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران برای دوره‌ی زمانی 2002-2006 است. نتایج حاکی از آن است که ایران در صادرات پوست و چرم دارای مزیت نسبی صادراتی است و رقبای عمده‌ی ایران در این گروه کالایی، عمدتاً کشورهای در حال توسعه نظیر اتیوپی، پاراگوئه، هایتی و آرژانتین هستند. هم چنین کشورهای هنگ¬کنگ، برزیل، اروگوئه و چین به عنوان بازارهای اولویت¬دار برای صادرات این محصول شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی بررسی مزیت نسبی و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران
چکیده انگلیسی مقاله ایران یکی از قدیمی¬ترین تولیدکننده¬گان چرم در جهان است. با این حال سهم این کشور از صادرات جهانی پوست و چرم بسیار اندک و طی سال¬های اخیر دارای روند نزولی بوده است. شناخت و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادراتی می¬تواند برای حضور موفق در بازارهای جهانی پوست و چرم و نیز تدوین استراتژی مناسب توسعه‌ی صادرات غیر نفتی نقش اساسی ایفا کند. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه بررسی مزیت نسبی و اولویت¬بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران برای دوره‌ی زمانی 2002-2006 است. نتایج حاکی از آن است که ایران در صادرات پوست و چرم دارای مزیت نسبی صادراتی است و رقبای عمده‌ی ایران در این گروه کالایی، عمدتاً کشورهای در حال توسعه نظیر اتیوپی، پاراگوئه، هایتی و آرژانتین هستند. هم چنین کشورهای هنگ¬کنگ، برزیل، اروگوئه و چین به عنوان بازارهای اولویت¬دار برای صادرات این محصول شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر محمد علی متفکر آزاد | mohammad ali motafakker azad
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

صادق غالبی |
کارشناس ارشد توسعه اقتصاد و برنامه ریزی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

خلیل جهانگیری |
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jes.journals.umz.ac.ir/article_26_6.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1463/article-1463-249371.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات